متاسفانه امروزه یبوست در بارداری تبدیل به یکی از بیماری های ناخوشایند گوارشی و نگران کننده برای سلامت مقعد در اکثر زنان شده است. این عارضه در موارد حاد ممکن است به دلیل سفتی بیش از نرمال مدفوع همراه با خونریزی باشد که به مدفوع خونی معروف است. ولی خوشبختانه روشهای مختلفی برای درمان یبوست در حاملگی در دسترس است. چه با دارو و چه روشهای خانگی. که معمولا سریع جواب میگیرید.

در ادامه به بررسی روشهای درمان یبوست در خانه، با دارو و استفاده از ملین ها، علت یبوست در بارداری و علائم خشکی مزاج می پردازیم.

یبوست در بارداری چیست؟

داشتن یبوست در دوران بارداری یا حاملگی به این معنی است که شما در حال تلاش برای دفع مدفوع سفت یا اجابت مزاجی سخت هستید. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که غذایی که بدن شما دیگر به آن نیاز ندارد (ضایعات) به جای اینکه به عنوان مدفوع خارج شود، در قسمت پایینی دستگاه گوارش (روده) سفت می‌شود. اکثر مردم در دوره ای در زندگی خود تجربه ناخوشایندی از یبوست را داشته اند، اما زمانی که باردار هستید این اتفاق بیشتر می افتد. تغییرات هورمونی در بدن شما که بارداری را ممکن می کند، می تواند احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهد.

درمان یبوست در حاملگی در خانه

علت یبوست در بارداری چیست؟

تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری و عادات روزانه شما می تواند احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهد. علل یبوست در بارداری عبارتند از:

  • پروژسترون: بدن شما در دوران بارداری هورمون پروژسترون بیشتری تولید می کند. پروژسترون روده‌ها یا روده‌های شما را شل می‌کنند، به طوری که  روده ها به دلیل فشار آوردن مواد زائد در بدن شما به سختی کار می‌کنند. سرعت آهسته در هضم به بدن شما زمان بیشتری برای جذب مواد مغذی و آب از غذایی که می خورید می دهد. هر چه مدت زمان بیشتری غذا در روده شما باقی بماند، روده بزرگ (کولون) زمان بیشتری برای جذب رطوبت از آن دارد. در نتیجه وقتی حس دفع دارید، ته مانده های غذا خشک شده و به سختی دفع می‌شوند.
  • جنین: رشد جنین رحم شما را سنگین تر می کند. این وزن اضافی می تواند فشار بیشتری بر روده شما وارد کند و در نتیجه خروج مواد زائد از بدن را دشوارتر کند.
علت یبوست در بارداری چیست؟
  • آهن حاصل از قرص ویتامین دوران بارداری: آهنی که از ویتامین دوران بارداری خود دریافت می کنید به بدن شما کمک می کند تا خون مورد نیاز برای گردش اکسیژن در بدن شما و جنین را بسازد. اگرچه آهن بیش از حد می تواند تجزیه غذا را برای باکتری های موجود در روده دشوارتر کند. ننوشیدن آب کافی برای نرم کردن مواد زائد گیر کرده در روده، مشکل را بدتر می کند. ضایعات می توانند جمع شده و باعث یبوست شوند.
  • سبک زندگی بی تحرک: رژیم غذایی شما، مقدار مایعاتی که در روز می نوشید، و میزان ورزش شما همگی در ایجاد یبوست نقش دارند. اکثر افرادی که باردار هستند فیبر کافی نمی خورند، آب کافی نمی نوشند یا ورزش کافی برای کمک به سیستم گوارشی خود برای دفع مواد زائد از بدن ندارند.

https://hpvdarman.com