فروشگاه انواع عینک

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

روش‌های درمان فیستول مقعدی پیچیده

در مورد فیستول‌های عمیق یا چند شاخه ای؛ مجرای فیستول را نمی‌توان به طور کامل برداشت، زیرا این امر مستلزم برداشتن بیش از حد عضله اسفنکتر است که منجر به بی اختیاری مدفوع می‌شود. به همین دلیل، روش‌های جراحی دیگری برای این نوع ضروری است:

لیفت (Ligation of Intersphincteric Fistula Tract)

عملی است برای بستن دهانه داخلی فیستول به منظور جلوگیری از ورود باکتری‌های داخل مقعد به داخل حفره فیستول. این نوع جراحی به اسفنکتر مقعد آسیبی نمی‌رساند و بیماران می‌توانند مطمئن باشند که پس از جراحی دچار مشکل بی اختیاری نمی‌شوند.

روش ستون یا Seton Placement

شامل قرار دادن یک رشته نخ ابریشمی یا لاتکس به نام (seton) در فیستول برای کمک به تخلیه عفونت است. ستون به تدریج سفت می‌شود و فیستول پشت آن کوچکتر و کوچکتر می‌شود و به بدن اجازه می‌دهد تا به تدریج زخم را ترمیم کند. با این روش، اگرچه ستون‌ها به آرامی اسفنکتر مقعد را برش می‌دهند، به گونه‌ای انجام می‌شود که بدن زمان لازم برای ترمیم بافت را به تدریج و به طور مداوم در طول عمل داشته باشد و در نتیجه از ابتلا به بی اختیاری مدفوع جلوگیری شود.

فلپ رکتال پیشرفته

شامل برداشتن بافت مخاطی از پوشش دیواره رکتوم و پیوند آن به فیستول آسیب دیده در بدن است. اصل این درمان بستن دهانه داخلی و در نتیجه جلوگیری از ورود باکتری از داخل است و اجازه می‌دهد قسمت خارجی به تدریج بهبود یابد.

درمان فیستول با لیزر

تیغ جراحی برای هیچ کسی خوشایند نیست آن هم در شرایطی که برای عمل در ناحیه‌ی مقعدی باشد. امروزه جایگزین مطمئن‌تر و بهتری برای عمل جراحی فیستول مقعدی وجود دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین میزان عوارض و خطر می‌تواند برای همیشه به این مشکل پایان دهد و از طریق روش درمان فیستول با لیزر بدون عمل جراحی، بدون درد و بدون خونریزی و بیهوشی امکان پذیر است.

از ۴ روش جراحی که در بالا ذکر شد، هیچ روشی وجود ندارد که ۱۰۰ ٪ موثر باشد. در عوض، هر یک از این‌ها حدود ۶۰-۷۰ ٪ اثربخشی دارند. یعنی هنوز مقداری احتمال عود وجود دارد.

منبع روشهای درمان فیستول / آفتاب نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

خونریزی یکی از نشانه های رایج فیستول

در برخی موارد، فیستول ممکن است بسته شود، اما دوباره باز شود. به طور معمول، فیستول‌ها به خودی خود بدون درمان بهبود نمی‌یابند. یکی از نشانه‌ها و علائم رایج ابتلا به فیستول مقعدی خونریزی به مقدار قطره‌ای یا بیشتر از ناحیه رکتوم است. فرد بیمار معمولا لکه‌های خون را روی لباس زیر خود، دستمال کاغذی یا داخل توالت مشاهده می‌کند.

علت ابتلا به بیماری چیست؟

در داخل مقعد، غده‌هایی وجود دارند که مایع ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است این غده‌ها مسدود شده و عفونی شوند. در نتیجه توده‌ای را ایجاد کنند که آبسه نامیده می‌شود. این شایع‌ ترین علت فیستول است، اگرچه گاهی اوقات فیستول می‌تواند ناشی از شرایط دیگری نیز باشد، مانند بیماری کرون، بیماری‌های مقاربتی یا سرطان.

بیماری فیستول می‌تواند باعث ناراحتی زیادی شود و در صورت عدم درمان ممکن است عوارض جدی ایجاد کند. برخی از این کانال‌های عفونی می‌توانند باعث عفونت باکتریایی شوند که ممکن است منجر به سپسیس شده و این بیماری وضعیت خطرناکی است که می‌تواند منجر به فشار خون پایین، آسیب اندام یا حتی مرگ شود. خوشبختانه درمان‌های زیادی برای فیستول وجود دارد تا عوارض جدی‌‌تری رخ ندهد.

تشخیص

اگر متوجه علائم فیستول؛ درد شکم، ترشح، تغییر در عادات روده‌ای، اسهال شدید شدید و… باشید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. تشخیص فیستول خارجی نسبتاً ساده است زیرا پزشک قادر به دیدن آن است. او ممکن است هرگونه ترشحی را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد و همچنین ممکن است آزمایش خون را برای کمک به تایید تشخیص انجام دهد.

اگر فیستول داخلی باشد، تشخیص ممکن است سخت‌تر باشد. پزشک شما ممکن است برای مشاهده داخل آندوسکوپ انجام دهد یا برای یافتن فیستول سونوگرافی، سی تی اسکن یا اشعه ایکس انجام دهد.

درمان فیستول بدون عمل جراحی با لیزر

امروزه در حال حاضر لیزر فیستول تنها راه قطعی برای درمان این عارضه بوده که احتمال بازگشت آن تقریبا نزدیک به صفر است. این روش درمانی طی یک جلسه در کلینیک پزشک بدون هیچ گونه معطلی و طی یک ساعت انجام می‌شود. از آنجا که در گذشته از تیغ جراحی برای برش محل عفونت و تخلیه کامل فیستول استفاده می‌شد، به دلیل عوارض بالای عمل جراحی؛ جراحان و متخصصین لیزر را جایگزین مناسبی برای آن انتخاب کردند که در اکثر نقاط جهان از جمله ایران استفاده می‌شود.

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

درمان سریع بیماریهای نشیمنگاهی بواسیر، شقاق، کیست مویی و فیستول

عکس بیماری های نشیمنگاهی

اختلالات آنورکتال و بیماریهای نشیمنگاهی شرایطی هستند که ناحیه مقعد و رکتوم را تحت تاثیر قرار می دهند. اختلالات رایج مقعد و رکتوم شامل بواسیر یا هموروئید، شقاق مقعد و فیستول مقعدی است. برای اکثر افراد، اختلالات آنورکتال سر منشا نگرانی، خجالت و همچنین ایجاد درد و ناراحتی جسمی هستند. به همین دلیل روش های درمان این بیماری ها که هر کدام با یکدیگر تفاوت دارند، اهمیت بسیاری دارد تا از درد رها شوید.

بیماری های نشیمنگاهی کدامند؟

همانطور که غذا هضم می شود، از دستگاه گوارش عبور می کند. مواد زائد باقی مانده از بدن دفع می شود که به آن مدفوع می گویند. اختلالات مقعدی بر مقعد، یعنی ناحیه ای که مدفوع دفع می شود، تأثیر می گذارد. مقعد انتهای دستگاه گوارش است که به خارج از بدن متصل می شود. همچنین اختلالات رکتوم بر رکتوم، ناحیه بالای مقعد که مدفوع قبل از دفع از بدن در آن نگه داشته می شود، تاثیر می گذارد.

علائم و خطرات

علائم مرتبط با اختلالات مقعدی یا بیماری های نشیمنگاهی بسته به نوع خاصی از اختلال که تجربه می کنید متفاوت است. برخی از نشانه های احتمالی اختلال آنورکتال عبارتند از:

  • یک ترک قابل مشاهده در پوست مقعد
  • خونریزی بعد از اجابت مزاج، با یا بدون درد
  • اسهال یا یبوست
  • گاز و نفخ
  • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
  • توده یا تورم در داخل و اطراف ناحیه مقعد
  • درد در حین یا بعد از اجابت مزاج
  •  درد یا ناراحتی در ناحیه مقعد
  • خونریزی یا ترشح از مقعد

برخی از اختلالات مقعدی ناشی از عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی هستند. به عنوان مثال، نشستن طولانی مدت می تواند یک عامل خطر برای ابتلا به هموروئید باشد. سایر اختلالات آنورکتال می تواند همراه با یک نگرانی اولیه سلامتی مانند بیماری التهابی روده رخ دهد. در برخی موارد، بعضی از داروها و درمان‌ها می‌توانند خطر ابتلا به اختلالات آنورکتال را افزایش دهند.

انواع مختلفی از بیماری های نشیمنگاهی و مقعدی وجود دارند، که از مسائل نسبتاً جزئی مانند خارش یا زگیل تا نگرانی های مهم تر مانند درد و بی اختیاری شروع می شوند.

بواسیر یا هموروئید چیست؟

دو نوع بواسیر (هموروئید) وجود دارد: هموروئید داخلی که در قسمت تحتانی رکتوم ایجاد می شود و هموروئید خارجی که در زیر پوست اطراف مقعد به وجود می آید. هموروئید خارجی نوع دردناک این بیماری است، زیرا پوست روی آن تحریک شده و حساس می شود.

از علت های شایع آن می توان به یبوست مزمن یا رابطه مقعدی اشاره کرد که نقش به سزایی در ابتلا به این عارضه دارند. از علائم و نشانه های شایع بواسیر نیز می توان به توده ای برجسته و به رنگ تیره در اطراف یا داخل مقعد اشاره کرد. در ادامه به طور کامل تر با این بیماری آشنا می شوید.

کلینیک زارعی

اگر لخته خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود، درد می تواند ناگهانی و شدید بوده و آن را به ترومبوزه تبدیل کند. ممکن است توده ای را در اطراف مقعد احساس کنید یا ببینید. لخته معمولا حل می شود و پوست اضافی (برچسب پوستی) باقی می ماند که ممکن است خارش یا تحریک شود.


هموروئید یا بواسیر

روش های درمان بواسیر

برای درمان بواسیر روش های بسیاری وجود دارد که روز به روز پیشرفته تر شده اند. این بیماری معمولا با روشهای خانگی قابل درمان نیست و حتما باید از روش های پزشکی کمک گرفته شود. برای تسکین علائم به طور منظم در یک حمام گرم یا حمام بنشینید. ناحیه مقعد خود را دو تا سه بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب گرم ساده خیس کنید. 

روش های پزشکی شامل جراحی هموروئیدکتومی، درمان با لیزر و رابربند می باشد.

شقاق یا فیشر مقعدی چیست؟

بیماری شقاق مقعدی یک شکاف یا پارگی کوچک در پوشش مجرای مقعد است. بیماری شایع می باشد، اما اغلب با سایر بیماری های مقعدی مانند هموروئید اشتباه گرفته می شود. شقاق یا فیشر آنال معمولاً در اثر ضربه به پوشش داخلی مقعد در اثر اجابت مزاج یا سایر کشش های کانال مقعد ایجاد می شود.

راه های درمان شقاق

معمولا زخم های سطحی نیازی به درمان جدی ندارند و پس از دو هفته ترمیم می شوند. از طرفی دیگر اگرچه اکثر شقاق مقعدی نیازی به جراحی ندارند، درمان شقاق مزمن سخت تر است و جراحی ممکن است بهترین گزینه باشد. هدف از جراحی کمک به شل شدن عضلات اسفنکتر مقعد است که باعث کاهش درد و اسپاسم می شود و به شقاق اجازه می دهد تا بهبود یابد. 

گزینه های جراحی عبارتند از تزریق سم بوتولینوم به اسفنکتر مقعد یا جراحی قسمت داخلی اسفنکتر مقعد (اسفنکتروتومی داخلی جانبی). البته امروزه برای درمان راحت تر این عارضه از اشعه لیزر استفاده می شود.

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

زخم شدن مقعد چقدر رایج است؟

سندرم زخم رکتوم منفرد که به دلیل یک بیماری خاص ایجاد شود، یک اختلال نادر است. که از هر 1000 نفر در 1 نفر رخ می دهد. حدود 40 درصد از افراد مبتلا به سندرم زخم رکتوم منفرد دچار این زخم عمیق داخل رکتوم می شوند.

شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی یک پارگی و بریدگی طولی کوچک در لایه خارجی یا داخلی مقعد (رکتوم) است. شقاق های مزمن و غیر التیام یافته که بیش از 10 هفته طول می کشد، ممکن است نیاز به مداخله روش های لیزر یا جراحی داشته باشند. این در صورتی است که زخم های سطحی به خودی پس از یک هفته درمان می یابند.

علائم و نشانه ها

علائم زخم مقعدی در رکتوم معمولاً به تدریج ایجاد می شود. آنها اغلب همراه با علائم دیگری مانند یبوست ظاهر می شوند.

برخی از افراد مبتلا به زخم مقعد احساس می کنند که همیشه نیاز به اجابت مزاج دارند، حتی پس از رفتن به دستشویی باز هم حس می کنند که اجابت مزاج به طور کامل اتفاق نیفتاده است. سایر علائم زخم مقعدی عبارتند از:

  • درد در ناحیه مقعد به خصوص هنگام اجابت مزاج.
  • مدفوع خونی
  • خونریزی مقعدی که معمولاً قرمز روشن است.
  • ایجاد مخاط در مدفوع.

علت زخم شدن مقعد چیست؟

زخم های رکتوم از استرس یا ضربه (آسیب) به راست روده ایجاد می شوند. تروما می تواند ناشی از:

  • یبوست شدید یا مزمن (طولانی مدت).
  • زور زدن یا فشار دادن بیش از حد در حین اجابت مزاج (اغلب به دلیل یبوست).
  • التهاب (تورم و تحریک) در رکتوم به دلیل IBD، سندرم زخم رکتوم منفرد، یا پروکتیت (بیماری که باعث التهاب در روده می شود).
  • استفاده از انگشتان دست برای خارج کردن مدفوع گیر کرده در رکتوم.
  • پرولاپس یا افتادگی رکتوم، وضعیتی که باعث بیرون آمدن رکتوم از دهانه مقعد می شود.
  • رابطه جنسی مقعدی یا قرار دادن اجسام خارجی (تنقیه) در مقعد و رکتوم.
  • بیماری ها و عفونت های مقاربتی (STDs و STIs)، مانند تبخال تناسلی و سیفلیس.
  • علت زخم شدن مقعد چیست؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی