فروشگاه انواع عینک

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

تانسموس؛ مشکلی که نمیتوان آن را نادیده گرفت !

تانسموس؛ مشکلی که نمیتوان آن را نادیده گرفت !

تانسموس احساس ناخوشایندی است که موجب می شود مرتبا نیاز به دستشویی داشته باشید. اگر مبتلا به بیماری التهابی روده باشید حتماً با این وضعیت که تانسموس نامیده می شود، آشنایی دارید. این وضعیت را نمی توان خطرناک نامید اما به شدت کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر خویش قرار می دهد. اما خوشبختانه این وضعیت قابل کنترل است.

علائم تانسموس

تانسموس موجب می شود مرتباً احساس اشتباه نیازی به توالت را تجربه کنید، حتی اگر به تازگی روده های خود را تخلیه کرده اید. تانسموس معمولاً در پی التهاب رکتوم ناشی از بیماری های التهابی روده ایجاد می شود، این عارضه ممکن است همراه با درد های شکمی یا درد مقعدی ایجاد شود.

اغلب این بیماران از دل پیچه و حرکات کوچک روه ای شکایت دارند که این حالت موجب می شود، فرد مرتباً در طول روز برای دستیابی به احساس آرامش به دستشویی برود. زیرا این افراد حس می کنند که اگر به دستشویی نروند، حادثه ای رخ می دهد در صورتی که هیچ تخلیه ای از روده را مشاهده نمی کنند. در برخی مواقع این افراد تخلیه همراه با مخاط را تجربه می کنند.

علت تانسموس چیست ؟

علت اصلی این وضعیت التهاب روده یا رکتوم می باشد چرا که التهاب و انقباض روده موجب می شود، فرد حتی با کوچکترین مقدار مدفوع یا گاز روده احساس نیاز به تخلیه داشته باشد. از بیماری هایی که در ایجاد التهاب موثرند، می توانیم به بیماری های التهابی روده (کرون و کولیت)، کلامیدیا، هموروئید و …اشاره کنیم. البته شیوع این وضعیت بیشتر در بیماران مبتلا به کولیت اولسروز است زیرا التهاب این بیماری از رکتوم شروع شده و سپس تا روده بزرگ گسترش می یابد. در نتیجه تقریبا حدود ۹۰% بیماران مبتلا به کولیت آن را تجربه می کنند. در حالی که بیماری کرون از روده کوچک شروع و سپس گسترش می یابد در نتیجه احتمال ابتلا به تانسموس در این بیماران کمتر است، در حدود ۱۸% افراد مبتلا به کرون این وضعیت قابل مشاهده می باشد.

درمان تانسموس

درمان بیماری تانسموس را می توان بهبود التهاب آن تعریف نمود، از همین روی پزشک برای درمان رژیم غذایی و داروهایی را تجویز می کند تا میزان التهاب ایجاد شده را کاهش دهد.

ادامه مطلب در اینجا 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

راهکارهای پیشگیری و درمان زخم های هموروئیدی و مقعدی

شاید شما نیز از افرادی هستید که از زخم های پشت بدن خود یا مقعد رنج می برید. این زخم ها می توانند حاصل یبوست، اسهال و یا هموروئید باشند. یکی دیگر علل ایجاد چنین زخم هایی حضور طولانی مدت در توالت است. با همراه شوید تا شما را با راهکارهای جلوگیری و درمان چنین زخم هایی آشنا نماییم.

راهکارهای درمان زخم های هموروئیدی

 

وازلین

 

برای درمان این مشکل راه حل های زیر پیشنهاد می شوند :

  • استفاده از پماد آنتی بیوتیک :  این پماد در درمان درد های شدید، ترشحات مخاطی و بوی بد مقعد موثر است زیرا باکتری های این ناحیه را از بین می برد. البته لازم است قبل از مصرف چنین دارویی با پزشک خود مشورت نمایید.
  • پماد آنتی هموروئید : این دارو می تواند هموروئید را به سرعت از بین ببرد. همچنین این کرم می تواند خارش شدید، درد و سایر علائم بیماری را بهبود ببخشد.
  • حمام سیتز : این حمام با عنوان حمام نشیمن نیز شناخته می شود، این حمام در واقع لگنی پر از آب گرم است که فرد در آن می نشینید. استفاده از این حمام به علت افزایش گردش خون در این ناحیه در درمان این عارضه موثر است. این حمام می تواند برای تمام زخم های ناحیه نشیمن کاربرد داشته باشد اما اگر بعد از هفت روز استفاده از حمام سیتز زخم ها بهبود نیابند، لازم است با یک پزشک مشورت نمایید.
  • وازلین : وازلین به عنوان مرطوب کننده ای قوی شناخته می شود. به علاوه استفاده از آن از رشد باکتری ها جلوگیری خواهد نمود.

از دیگر مواردی که در بهبود این زخم ها موثر است، عبارتند از :

  • عدم استفاده از دستمال های مرطوب به خصوص دستمال های معطر
  • مصرف دستمال کاغذی های نرم، مرغوب و با کیفیت
  • استفاده از حوله های بهداشتی و نرم
  • استفاده از شوینده و اقلام بهداشتی مرغوب

پیشگیری از زخم هموروئید

در حال حاضر بسیاری از مشکلات از تمیزی زیاد نشات می گیرند، اما تمیز بودن خود امری مطلوب محسوب می شود. ولی برای رعایت تعادل در پاکیزگی نکاتی وجود دارند که لازم است آنها رعایت کنید :

  • پرهیز از پاک کردن و شستشوی پرخاشگرانه
  • خودداری از مصرف صابون برای شستشوی کشاله ران ها
  • خودداری از خارش های شدید
  • عدم استفاده از شوینده ها و محصولات حساسیت زا
  • منبع : سایت ونک لیزر 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

خواص فیبر غذایی چیست؟


1.از مهم‌ترین خواص فیبر کمک به گوارش است. عبور مدفوع نرم‌تر، آسان‌تر از مدفوع سفت یا آبکی است و به حفظ سلامت کولورکتال کمک می‌کند. بر اساس گزارش مایو کلینیک، رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند به کاهش خطر بواسیر و دیورتیکولوز (کیسه‌های کوچک و دردناک روی روده) کمک کند.

2.طبق تحقیقات انجام شده مصرف فیبر به کاهش کلسترول هم کمک می‌کند. روند هضم به اسید صفراوی نیاز دارد، که بخشی از آن با کلسترول ساخته شده. زمانیکه گوارش شما بهبود بیابد، کبد کلسترول را از خون جذب می‌کند تا اسید صفراوی بیش‌تری تولید کند، و به این طریق میزان کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش می‌دهد.

3.پژوهش‌هایی انجام شده که رابطه بین فیبر و سرطان کلورکتال را نشان می‌دهد. موسسه‌ی ملی سرطان تایید کرده‌است که رژیم غذایی سرشار از فیبر این خطر را کاهش چشمگیری نمی‌دهد، اما در ۲۰۱۱ تحلیلی از مجله‌ی انگلیسی طب نشان داد بین مصرف فیبر غلات و غلات کامل و کاهش خطر سرطان کلورکتال رابطه وجود دارد.

4.فیبر غذایی می‌تواند به آدم‌ها کمک کند عمری طولانی‌تر داشته‌باشند. انجام تحقیقات و پژوهشهای مرتبط با مصرف فیبر نشان داده که ممکن است مصرف زیاد فیبر خوراکی خطر مرگ و میر را کاهش دهد.

منبع: ویکیپدیا
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

کولونوسکوپی چیست و در چه مواردی نیاز به انجام آن است؟

کولونوسکوپی از ناخوشایندترین معایناتی است که معمولا افرادی که سنشان از 50 سال گذشته، تجربه اش کرده‌اند. ناخوشایند بودن کولونوسکوپی از آن جهت است که در حین انجام کولونوسکوپی دستگاه کولونوسکوپ ( که شکلی لوله ای دارد که در انتهای آن دوربینی قرار دارد) از مقعد فرد وارد بدن شده و در نهایت به روده بزرگ می رسد.

باید بدانید که کولونوسکوپ در حین انجام این عمل علاوه بر گرفتن تصویر از داخل روده، قادر به انجام عمل نمونه برداری هم است تا در صورت نیاز متخصص آزمایشات لازمه بر روی آن انجام گردد.

در ادامه سعی می‌کنیم درباره موارد تجویز کولونوسکوپی، فواید کولونوسکوپی و موارد مربوط به آن صحبت کنیم. براساس گفته سازمان های پزشکی معتبر دنیا بهتر است تمام افراد بالای 50 سال در هر دهه از زندگیشان دست کم یکبار کولونوسکوپی را انجام دهند.

مواردی که کولونوسکوپی تجویز می‌شود:

کولونوسکوپی بر خلاف تصور عموم یک روش درمان نیست و روشی برای معاینه است. موارد بسیاری ممکن است یک پزشک را مجاب به تجویز کولونوسکوپی کند. برخی از مهمترین موارد تجویز کولونوسکوپی را با هم مرور می کنیم:

• جهت بررسی سرطان روده

بهترین و اصلی ترین روش غربالگری، انجام کولونوسکوپی است. باید بدانید سرطان روده بزرگ یا همان وجود تومور در دیواره روده بزرگ از انواع خطرناک موارد ابتلا به سرطان می‌باشد.

• بررسی پولیپ روده از طریق کولونوسکوپی

پولیپ روده علاوه بر اینکه باعث درد و ناراحتی برای فرد میشود، می تواند نشانه ای برای سرطان روده بزرگ باشد. کولونوسکوپی می تواند پزشک را از حضور و اندازه این پولیپ ها آگاه کند و هرچقدر اندازه پولیپ بزرگتر باشد احتمال بدخیم بودن آن بیشتر است) و در صورت نیاز عمل نمونه برداری از بافت پولیپ را انجام دهد.

• وجود خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع از علائمی است که هم می تواند نشان دهنده مشکلی جدی باشد و هم بی اهمیت. کولونوسکوپی بهترین روش برای بررسی دلایل خونریزی مقعدی و وجود خون در مدفوع است.


ادامه...


منبع: www.bartarinha.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

عوامل تشدید کننده کیست مویی و روش های درمان آن

عوامل تشدید کننده کیست مویی

بدیهی است عوامل متعددی می تواند در بروز و یا تشدید بیماری کیست مویی دخیل باشند.

  • کم تحرکی : با پیشرفت علم و صنعت در عصر حاضر بسیاری از افراد دیگر تحرک لازم و کافی را ندارند. بنابراین شاهد افزایش آمار ابتلا به بیماری کیست مویی هستیم، چرا که در هنگام بی تحرکی و یا کم تحرکی التهاب موجود سریع بروز خواهد کرد.
  • هورمونال : این مهم اغلب در دوران نوجوانی و جوانی اتفاق می افتد که باعث می شود غدد ترشحی آن ناحیه فعال تر شود و بر اثر آن کیست مویی بزرگ تر شود.
    آنچه مسلم است در بروز بیماری کیست مویی بر اثر هورمونال، میکروبی وارد بافت غده ای آن ناحیه می شود و التهاب و تورم نیز به همراه دارد، اما باید توجه داشت که در این شرایط فرد مبتلا ممکن است یا از طریق ترشحات موجود پی به بیماری خود ببرد و یا اینکه با یک تورم بزرگ و دردناک در ناحیه انتهای ستون فقرات مواجه می شوند چرا که در این صورت دریچه بسته شده است و تجمع ترشح و میکروب حاصل شده و آبسه کرده است.

روش های درمان کیست مویی

روش های مختلفی برای درمان کیست مویی وجود دارد. اگر کیست عفونت زیادی نکرده باشد می توان با روش های سنتی و در منزل تا حدودی آن را معالجه نمود. توصیه های زیادی برای این کار شده است. از مصرف آنتی بیوتیک تا تهیه ی انواع پمادهای گیاهی. اما اگر کیست مویی عفونت زیادی داشته باشد، به راحتی نمی توان آن را درمان کرد. توصیه ما این است که با مراجعه به پزشک برای انتخاب بهترین راه تصمیم بگیرید. چنانچه بخواهید از روش جراحی استفاده کنید باید بدانید جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می گیرد. در جراحی باز، پس از بیهوش کردن شخص بیمار؛ با خارج کردن کیست مویی آن را بخیه نمی زنند تا با گذشت زمان، جای آن از کف پر شود. در روش دوم نیز پس از خاج کردن کیست مویی آن را بخیه می زنند. با گذشت حدود ده روز می توان برای خارج کردن بخیه به پزشک مراجعه نمود. اما آخرین و بهترین گزینه لیزر می باشد که در زیر به آن می پردازیم.باید توجه داشت که وجه تمایز انجام جراحی در گذشته و امروز در بخیه زدن است، چرا که در گذشته بر این باور بودند که با دوختن محل جراحی فرد در مدت زمان کوتاهی درمان می شود. اما امروزه پزشکان بر این باور هستند که بهتر است محل انجام جراحی دوخته نشود و بالعکس باز بماند و بیمار روزانه آن قسمت را شست و شو دهد تا به تدریج بافت آن ناحیه ترمیم شود.

درمان کیست مویی با لیزر

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نیاز به انجام جراحی با چاقو نیست، چرا که در روش های قدیمی جراحی، دوران نقاهت بیمار طولانی بوده و همچنین باید درد بسیاری را تحمل می کرد، اما عمل از طریق لبزر دارای مزایایی متعددی است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

  • انجام بی حسی موضعی
  • عدم نیاز به تراشیدن زخم
  • عدم نیاز به پانسمان
  • کاهش چشمگیر درد
  • سرپایی بودن جراحی
  • کاهش دوره نقاهت

 

مراقبت های پس از انجام لیزر

پس از درمان کیست مویی بهتر است بیمار در ناحیه کیست مویی از لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده کند تا دیگر در ناحیه مورد نظر مو رویش نداشته باشد و از این طریق به درمان موثر و کامل دست یابد، از این رو کلینیک بیماری نشیمن گاه با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر اقدام به انجام درمان کیست مویی می نماید.

دلایل بازگشت بیماری کیست مویی

گفتنی است در برخی از موارد این احتمال وجود دارد که بیماری دوباره عود پیدا کند که در ادامه به این موارد اشاره خواهد شد.

  • عدم تخلیه کامل بافت
  • عدم انجام لیزر برای حذف موهای زائد پس از جراحی
  • بخیه زدن

باید توجه داشت که در انجام جراحی با استفاده از چاقو برای درمان عود سینوس مویی، محل انجام جراحی بسیار وسیع تر و عمیق تر می باشد اما این در حالی است که در انجام با لیزر می توان تنها با سوزاندن ریشه موهای موجود به نتیجه مطلوب دست یافت. بنابراین حتی در صورت بازگشت بیماری، انجام درمان از طریق لیزر توصیه می شود.
طبق آمار موجود میزان بازگشت بیماری کیست مویی در هر دو روش جراحی و لیزر به یک اندازه است و به طور تقریبی حدود ۱۰ درصد پیش بینی شده است. اما باید توجه داشت که انجام لیزر موهای زائد پس از جراحی می تواند درصد بازگشت بیماری را تا دو درصد نیز کاهش دهد. این در حالی است که آمار بازگشت بیماری کیست مویی در افراد تحت درمان قرار گرفته توسط کلینیک بیماری نشیمن گاه تقریبا صفر است.

منبع : http://jarah.clinic/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی