کولونوسکوپی از ناخوشایندترین معایناتی است که معمولا افرادی که سنشان از 50 سال گذشته، تجربه اش کرده‌اند. ناخوشایند بودن کولونوسکوپی از آن جهت است که در حین انجام کولونوسکوپی دستگاه کولونوسکوپ ( که شکلی لوله ای دارد که در انتهای آن دوربینی قرار دارد) از مقعد فرد وارد بدن شده و در نهایت به روده بزرگ می رسد.

باید بدانید که کولونوسکوپ در حین انجام این عمل علاوه بر گرفتن تصویر از داخل روده، قادر به انجام عمل نمونه برداری هم است تا در صورت نیاز متخصص آزمایشات لازمه بر روی آن انجام گردد.

در ادامه سعی می‌کنیم درباره موارد تجویز کولونوسکوپی، فواید کولونوسکوپی و موارد مربوط به آن صحبت کنیم. براساس گفته سازمان های پزشکی معتبر دنیا بهتر است تمام افراد بالای 50 سال در هر دهه از زندگیشان دست کم یکبار کولونوسکوپی را انجام دهند.

مواردی که کولونوسکوپی تجویز می‌شود:

کولونوسکوپی بر خلاف تصور عموم یک روش درمان نیست و روشی برای معاینه است. موارد بسیاری ممکن است یک پزشک را مجاب به تجویز کولونوسکوپی کند. برخی از مهمترین موارد تجویز کولونوسکوپی را با هم مرور می کنیم:

• جهت بررسی سرطان روده

بهترین و اصلی ترین روش غربالگری، انجام کولونوسکوپی است. باید بدانید سرطان روده بزرگ یا همان وجود تومور در دیواره روده بزرگ از انواع خطرناک موارد ابتلا به سرطان می‌باشد.

• بررسی پولیپ روده از طریق کولونوسکوپی

پولیپ روده علاوه بر اینکه باعث درد و ناراحتی برای فرد میشود، می تواند نشانه ای برای سرطان روده بزرگ باشد. کولونوسکوپی می تواند پزشک را از حضور و اندازه این پولیپ ها آگاه کند و هرچقدر اندازه پولیپ بزرگتر باشد احتمال بدخیم بودن آن بیشتر است) و در صورت نیاز عمل نمونه برداری از بافت پولیپ را انجام دهد.

• وجود خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع از علائمی است که هم می تواند نشان دهنده مشکلی جدی باشد و هم بی اهمیت. کولونوسکوپی بهترین روش برای بررسی دلایل خونریزی مقعدی و وجود خون در مدفوع است.


ادامه...


منبع: www.bartarinha.ir