فروشگاه انواع عینک

۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

علت بواسیر (هموروئید) بعد از زایمان طبیعی چیست؟

علت بواسیر بعد از زایمان 

بیماری بواسیر در سه ماهه سوم بارداری و یک ماه پس از زایمان شایع است. نتایج تحقیق روی 280 زنی که به تازگی زایمان کرده اند، نشان داد که، 43 درصد از آنها به هموروئید دچار هستند. بسیاری از این زنان، به بیماری های مرتبط مانند یبوست در دوران بارداری دچار بودند و یا به روش طبیعی زایمان کرده بودند.

به طور کلی بواسیر در اثر اعمال فشار روی وریدهای راست روده یا مقعد ایجاد می شود. وریدها دارای دریچه هایی هستند که به حرکت جریان خون به سمت قلب کمک می کنند. اما وقتی این دریچه ها به دلیل فشار ضعیف می شوند، خون می تواند در رگها جمع شده و باعث تورم دیواره این رگ ها شود. این وضعیت دقیقاً شبیه به شرایطی است که بیماری واریس را ایجاد می کند.

از مهمترین دلایل بواسیر بعد از زایمان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

وزن نوزاد

تحمل وزن نوزاد روی شکم و لگن، می تواند برگشت خون از ناحیه لگن را دشوار نماید، و باعث ایجاد بواسیر گردد.

 یبوست مزمن

بسیاری از زنان باردار دچار یبوست و یا دفع مدفوع خشک هستند، اجابت مزاج کمتر از 3 بار در هفته می تواند احتمال ابتلا به هموروئید را افزایش دهد. علت یبوست زنان بارداری معمولاً یکی از موارد زیر است:

  • تغییرات هورمونی که بر دستگاه گوارش تاثیر می گذارد.
  • تغییر رژیم غذایی در دوران بارداری  
  • فعالیت کمتر
  • افزایش مصرف آهن و مکمل های آن
  • فشار نوزاد در حال رشد بر روی شکم و عدم هضم صحیح غذا 

یبوست بعد از زایمان نیز شایع است. در بسیاری از زنان ، این می تواند ناشی از

  •  تغییر هورمون ها 
  • مصرف داروهای مسکن
  •   کم آبی بدن 
  • عدم تخلیه روده و به تاخیر انداختن دفع به علت ترس از درد محل جراحی اپی زیاتومی (این جراحی هنگام زایمان طبیعی، جهت تسهیل زایمان انجام میشود و برشی است که بین واژن و مقعد انجام میشود.)

بواسیر با فشار و یبوست می تواند تشدید شود. اگر در دوران بارداری هم به هموروئید مبتلا بوده اید، احتمالاً بواسیر بعد از زایمان وضعیت شدیدتری خواهد داشت.

علائم بواسیر پس از زایمان

 

بواسیر می تواند داخلی کانال مقعد و یا خارج از آن در اطراف دهانه مقعد باشد. علائم این بیماری بسته به شدت آن می تواند به خارش و سوزش مقعد ختم شود و یا علائم شدید تری مثل درد و خونریزی داشته باشد.

علائم بواسیر پس از زایمان عبارتند از:

  • درد در ناحیه مقعد
  • خارش و سوزش مقعدی
  • خونریزی هنگام دفع مدفوع و یا بعد از آن
  • لمس توده های حساس به درد و نرم در نزدیک مقعد (اندازه هموروئید ها از یک کشمش تا حبه انگور متفاوت است.)

درمان بواسیر بعد از زایمان

بیماری هموروئید تنها زمانی به طور قطعی درمان میشود که توده یا زائده ی ایجاد شده از مقعد خارج شود. برای درمان این بیماری دو روش جراحی وجود دارد:

درمان بواسیر با لیزر

بهترین و قطعی روش برای درمان هموروئید بعد از زایمان با لیزر است. لیزر بدون نیاز به بیهوشی و یا بستری در بیمارستان انجام میشود و از این لحاظ برای مادرانی که نوزاد تازه متولد شده دارند، بسیار مناسب است. 

برای انجام این درمان می توانید به کلینیک مراجعه کنید و در کمتر از نیم ساعت بیماری خود را درمان کنید. بعد از لیزر هم نیاز به بستری ، دوران نقاهت و یا مراقبت خاصی نیست. در ضمن لیزر در یک جلسه انجام میشود، و موفقیت در درمان با این روش بالای 98% درصد است.

هموروئیدکتومی (جراحی هموروئید)

یک روش قدیمی تر برای درمان هموروئید بعد از زایمان طبیعی جراحی سنتی است که البته امروزه به ندرت انجام میشود. برای انجام این جراحی باید چند روز را در بیمارستان بستری شوید، همچنین بعد از جراحی هم باید حداقل 10 روزی را در منزل استراحت کنید.

 جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام میشود و با استفاده از تیغ جراحی، زائده هموروئید قطع شده و در مرحله ی آخر زخم را بخیه می زنند. 

درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان

روشهای خانگی نمیتوانند درمان موثر و قطعی باشند، زیرا هیچ تاثیری در از بین بردن توده هموروئید ندارد. اما انجام این درمان های خانگی به سبب کنترل و جلوگیری از پیشرفت بیماری و نیز بهبود علائم توصیه میشود.

در ادامه با بهترین روشهای درمان خانگی هموروئید بعد از زایمان طبیعی آشنا خواهید شد:

فیبر بخورید!

فیبر ها موادی نامحلول در بدن انسان هستند که حجم مدفوع را افزایش داده، و دفع آن را راحت تر می کنند. هر فرد به طور متوسط به 35 گرم فیبر در طول روز نیاز دارد. یعنی مادری که به تازگی زایمان کرده است باید، حداقل 40 گرم فیبر در طول روز مصرف نماید.

انواع میوه ها مانند گلابی و سیب و آلو، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و نخود سبز و حبوبات مانند عدس و لوبیا سیاه و همچنین غلات و نان های غلات کامل سرشار از فیبر هستند.

نوشیدن آب 

نوشیدن آب بعد از زایمان و دوران شیردهی بیشتر از هروقت دیگری توصیه میشود. برای جلوگیری از یبوست باید در طول روز حداقل 10 لیوان آب بنوشید همچنین اگر به نوزاد خود شیر می دهید، بعد از هر بار شیردهی، یک لیوان آب بنوشید.

ملین ها و مسهل ها

اگر با مصرف فیبر، مشکل یبوست شما درمان نمیشود، لازم است با پزشک خود در مورد مصرف ملین ها یا مسهل ها مشورت کنید. این دارو می توانند یبوست را درمان کرده و دفع مدفوع را راحت کنند، اما نباید در مصرف این داروها زیاده روی کنید، زیرا ممکن است تاثیرات عکس داشته و باعث یبوست شود.

مصرف این داروها در دوران بارداری و بعد از زایمان ایمن است و مشکلی است را ایجاد نمی کند.

 زیاد ننشینید!

 نشستن طولانی مدت باعث افزایش فشار بر رگ های مقعد می شود. در عوض، تا جایی که ممکن است دراز بکشید، مانند زمانی که در حال شیردهی هستید. همچنین وقتی مجبورید بنشینید، روی بالش دوناتی شکل بنشینید. 

در ضمن ایستادن طولانی مدت نیز می تواند تاثیراتی همانند نشستن زیاد را داشته باشد، و باعث آسیب رگ های مقعدی گردد.

  ورزش کنید!

انجام ورزش در دوران بعد از زایمان میتواند کمی مشکل باشد، با این حال می توانید 30 دقیقه پیاده روی را در کارهای روزانه خود قرار دهید. ورزش می تواند با تنظیم حرکات روده، از یبوست جلوگیری نماید.

ورزش های سنگین و یا جا به جایی اجسام سنگین می تواند تاثیرات عکس داشته و بیماری شما را تشدید نماید.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد می تواند در بهبودی درد هموروئید موثر باشد. برای این منظور می توانید چند تکه یخ را درون کیسه ای پلاستیکی قرار داده و بر روی موضع درد قرار دهید. این روش را چند بار در روز و هر بار برای 20 الی 30 دقیقه تکرار کنید.

نشستن در آب گرم  

نشستن در آب گرم می تواند درد شما را تسکین دهد. گرما سرعت گردش خون در رگ ها را افزایش داده و با گشاد کردن رگها به کاهش درد کمک ویژه ای می کند. برای این منظور لگن یا وان حمام را از آب گرم پر کرده و برای 20 دقیقه در آن بنشینید.

درمان بواسیر بعد از زایمان در طب سنتی

استفاده از داروهای گیاهی در طب سنتی می تواند در کاهش علائم بیماری موثر باشد:

  • فندق جادوگر : روغن فندق جادوگر می تواند به کاهش تورم و تسکین درد کمک کند. فندق جادوگر خود را در یخچال نگهداری کنید. تکه ای پنبه را به این ماده آغشته کنید و روی موضع اعمال نمایید.
  • آلوئه ورا : این گیاه سرشار از موادی است که در کنترل التهاب نقش دارند. برای استفاده از این گیاه کافی است، ژل آن را تهیه کرده و برروی موضع مقعد بزنید.
  • روغن نارگیل : این روغن دارای خواص ضد التهابی است و می تواند در کاهش سوزش و خارش موثر باشد. همچنین این روغن دارای خواص ضد التهابی است و می تواند در حفظ رطوبت پوست نیز موثر باشد.

آیا با وجود بواسیر می توان زایمان طبیعی کرد؟

بله، بواسیر در مجرای مقعد قرار دارد و هیچ ارتباطی با مجرای زایمان نخواهد داشت. با این حال به زنان مبتلا به هموروئید و یا زنانی که سابقه ابتلا به این بیماری را داشته اند، زایمان طبیعی توصیه نمیشود. زایمان طبیعی فشار بسیار زیادی را مقعد وارد می کند و می تواند باعث ابتلا به بواسیر و یا تشدید این بیماری شود.

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

هزینه بهترین روش درمان کیست مویی چقدر است؟

هزینه درمان کیست مویی

حتما برایتان پیش آمده که در نواحی مختلف بدنتان مو در زیر پوست باقی بماند و باعث ایجاد جوش و حتی عفونت شود که معمولا بعد از مدتی خود به خود از بین می رود و مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد.

اما در مورد کیست مویی مقعدی یا سینوس پیلونیدال اینطور نیست. کیست مویی نوعی بیماری است که روی دنبالچه و دقیقا در بالای خط باسن ایجاد می شود.

برگشتن مو به داخل پوست در این ناحیه، یک سوراخ یا حفره در زیر پوست ایجاد می کند که پر از عفونت، مو و مواد زائد است و در نهایت منجر به آبسه می شود.

زمانی که عفونت پیشرفت کند، این مجراهای ایجاد شده به سطح پوست مقعد راه پیدا می‌کنند و شما سوراخ هایی در روی پوست مقعد مشاهده می کنید که ترشحات و عفونت از آن خارج می شود.

برای درمان این بیماری لازم است تا عفونت و زائده های ایجاد شده در زیر پوست بطور کامل تخلیه و درمان شوند. معمولا مردان جوان و افراد پر مو بیشتر به کیست مویی دچار می‌شوند اما هنوز علت دقیق ابتلا به این عارضه شناخته نشده است. 

چرا بیماران به موقع مراجعه نمی‌کنند؟

یکی از دلایلی که باعث پیشرفت عفونت بیماری و سخت شدن روند درمان آن می‌شود، عدم مراجعه به موقع برای درمان کیست مویی است. بیماران به دلایل مختلفی مثل نداشتن آگاهی در مورد این بیماری، ترس از جراحی، هزینه عمل کیست مویی و عواملی از این دست مراجعه به پزشک را به تاخیر می‌اندازند.

همچنین بسیاری از بیماران سعی به خود درمانی و برطرف کردن کیست پیلونیدال با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک یا روش های خانگی دارند که معمولا هم بی نتیجه است. این روش ها فقط می توانند به کاهش موقت علائم بیماری کمک کنند و برای درمان قطعی باید عمل جراحی و لیزر کیست مویی را انتخاب کنید.

تا انتهای این مقاله با ما باشید تا به بررسی جامع این بیماری و روش های درمان آن بپردازیم:

علائم کیست مویی چیست؟

شدت علائم کیست مویی با توجه به اینکه عارضه حاد یا مزمن است می تواند تغییر کند. اما شایع ترین نشانه های این بیماری به شرح زیر است:

  • ایجاد برآمدگی در بالای مقعد که به لمس حساس است
  • تورم و قرمزی این ناحیه
  • درد و التهاب
  • خروج ترشحات و چرک
  • تب

چگونه بفهمیم دچار این عارضه شدیم؟

کیست مویی در مراحل ابتدایی و قبل از اینکه عفونت آن پیشرفت کند ممکن است بدون علائم خاصی باشد و یا بیمار فقط یک یا دو مورد از علائم بالا را تجربه کند.

 

بنابراین اگر مدت زمان زیادی را می نشینید، پرمو هستید یا اضافه وزن دارید، لباس های تنگ می پوشید و غیره، در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا به دکتر متخصص مراجعه کنید و احتمال ابتلا به کیست مویی را بررسی کنید.

هزینه بهترین روش درمان کیست مویی چقدر است؟

به چه دکتری مراجعه کنیم؟

انتخاب پزشک ماهر که تجربه کافی در زمینه درمان این عارضه را داشته باشد بخش مهمی از درمان است. بنابراین حتما قبل از انتخاب دکتر، سوابق درمان های موفق او را بررسی کنید. مراجعه به یک متخصص جراح عمومی که بطور تخصصی در این زمینه فعالیت می کند انتخاب مناسبی است.

برای مراجعه به بهترین دکتر متخصص کیست مویی در تهران، کلینیک پایتخت را به شما پیشنهاد می دهیم که طبق نظرسنجی ها توانسته بیش از 90 درصد رضایت مراجعین را جلب کند.

دکتر بعد از معاینه و بررسی ناحیه بیماری، در صورت لزوم انجام یکسری از آزمایشات را تجویز می کند و بهترین روش درمان را به بیماری پیشنهاد می دهد.

معمولا این بیماری با معاینه بالینی قابل تشخیص است اما گاهی برای تشخیص قطعی و دیدن مسیر سینوس باید آزمایشاتی مثل سونوگرافی یا اسکن انجام شود که طبق نظر پزشک تجویز می شود.

جراحی کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی با دو روش باز و بسته و با بیهوشی انجام می شود. اگر پزشک روش جراحی را پیشنهاد کند معمولا بیمار باید از یک روز قبل در بیمارستان بستری شود.

در روش جراحی باز پزشک با استفاده از تیغ جراحی روی سینوس برش ایجاد می کند و عفونت آن را تخلیه می کند. عفونت این بیماری هر چقدر بیشتر پیشرفت کرده و فضای بیشتری را درگیر کرده باشد، برشی که ایجاد می شود بزرگتر است.

عمل جراحی

بعد از حذف کامل کیست مویی، زخم آن بدون اینکه بخیه زده شود بصورت باز باقی می ماند و داخل آن با پانسمان پر می شود. دوران نقاهت و بهبودی بعد از این عمل حدودا 2 ماه است و تعویض پانسمان و رسیدگی به زخم حاصل از عمل باید در این مدت انجام شود.

معمولا پزشکانی که تخصص کافی در زمینه جراحی بسته کیست مویی یا لیزر این عارضه را ندارند از روش باز استفاده می کنند. در روش جراحی بسته، بعد از اینکه سینوس بطور کامل حذف شد زخم با بخیه بسته می شود و به همین دلیل به آن جراحی بسته کیست مویی گفته می شود.

مراقبت های بعد عمل

هر دو این روش ها به انجام مراقبت های بعد عمل و پانسمان احتیاج دارند:

  • پانسمان کیست مویی که در روز های اول نمی تواند توسط خود بیمار انجام شود و باید برای انجام آن به پزشک مراجعه کنید یا شخص دیگری آن را انجام دهد
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک و مسکن طبق دستور پزشک برای پیشگیری از عفونت و درد این بیماری
  • پرهیز از انجام هر کاری که در ناحیه عمل فشار ایجاد می کند
  • استفاده از توالت فرنگی و بالش دوناتی برای نشستن
  • شستشوی زخم و تعویض به موقع به موقع پانسمان
  • عدم استفاده از شوینده های عطری
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

علت خونریزی مقعدی یا خون آمدن از مقعد چیست؟ + روشهای درمان

خونریزی از مقعد یا به انگلیسی (Anal bleeding) مشکل نسبتاً شایعی است. خون ممکن است قبل از عمل دفع، بر روی مدفوع یا دستمال توالت مشاهده شود. 

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که بعد از مشاهده خون دچار هراس شده و با نگرانی به دنبال یافتن علت خونریزی هستید، همراه ما باشید، زیرا که در این مقاله به تمامی سوالاتی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شده باشد، پاسخ داده ایم.

علت خونریزی مقعد
دستگاه گوارش شامل مری، معده، روده باریک، روده بزرگ، راست روده (رکتوم) و مقعد میشود. آسیب هر یک از این اعضا می تواند عامل دفع خون باشد. به همین جهت به خونریزی مقعدی، خونریزی دستگاه گوارش نیز گفته میشود.

این وضعیت از علت های مختلفی نشات می گیرد. شایع ترین دلایل خونریزی عبارتند از:

بواسیر یا هموروئید خونی
بواسیر یا هموروئید
شایع ترین دلیل درد و خونریزی مقعدی، هموروئید است. این بیماری در اثر متورم شدن شبکه ای از رگ ها در راست روده (رکتوم) ایجاد میشود. در اثر این بیماری ممکن است زائده هایی گوشتی از مقعد خارج شوند.

شایع ترین علائم هموروئید درد، خونریزی، خارش و سوزش و یا مشاهده خون در مدفوع است. 

اگر سیاهرگ های خارج مقعد متورم شوند، بواسیر از نوع خارجی است،
اگر سیاهرگ های داخل مقعد متورم شوند، بواسیر از نوع داخلی است.
یکی دیگر از انواع این بیماری، بواسیر خونی است. نوع خونی این بیماری جدی تر است. خونریزی بواسیر در صورت عدم درمان میتواند باعث کم خونی و ضعف شود. این وضعیت موجب میشود بیمار در طول روز یا بعد از دفع مدفوع دچار خونریزی شود. اگر می خواهید اطلاعات بیشتر در مورد هموروئید خونی داشته باشید، به این صفحه مراجعه کنید.

این بیماری می تواند با وارد شدن فشار به مقعد، یبوست، اضافه وزن، بارداری، رابطه جنسی مرتبط باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد روشهای درمان بواسیر می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : بواسیر چیست؟علت، علائم و تشخیص هموروئید مقعد

بر طبق تحقیقات انجام گرفته شایع ترین علت خونریزی مقعدی، ابتلا به بیماری بواسیر یا هموروئید است.

زخم شقاق مقعدی 
شقاق مقعدی 
مهمترین علت سوزش و خونریزی مقعدی بیماری شقاق یا فیشر است. این بیماری به ایجاد ترک یا بریدگی عمیق در دیواره خارجی مقعد گفته میشود. این زخم در اثر اعمال فشار زیاد به راست روده مثل طولانی مدت نشستن، یبوست، اسهال و … ایجاد میشود. 

وقتی برای درمان این بیماری اقدامی نکنید. زخم شقاق به تدریج عمیق و عمیق تر شده و بیمار دچار خونریزی خواهد شد. در مواردی نیز خروج مدفوع به این زخم فشار وارد کرده و خونریزی را در پی دارد.

بیشتر بخوانید : شقاق چیست؟ علت، علائم و عوارض فیشر مقعدی

علت خونریزی مقعدی هنگام مدفوع بیماری بواسیر یا شقاق است. عبور مدفوع سخت سطح زائده متورم بواسیر و یا زخم شقاق را خراش داده و باعث خونریزی میشود.

ارتباط با پزشک در واتساپ
بیماران می توانند جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهند.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
رابطه خونریزی مقعدی و سرطان
اغلب مردم با مشاهده خون مقعد هراسان می شوند، چرا که تصور می کنند تنها علت دفع خون از مقعد بیماری سرطان است. اما این تصور کاملا اشتباه است!

از بیماریهایی که ممکن است باعث خونریزی مقعدی شوند، میتوان به سرطان مقعد و سرطان روده اشاره کرد. با این حال سرطان ها بندرت علت خونریزی هستند. در بیشتر موارد علت این خونریزی بیماریهای شایع مقعدی مثل بواسیر یا شقاق است.

یبوست 
نوعی وضعیت گوارشی شایع است. این وضعیت موجب میشود، تعداد دفعات دفع مدفوع کاهش یافته و یا این عمل به سختی انجام گیرد. یبوست علت های مختلفی دارد اما معمولاً در اثر کمبود فیبر در بدن ایجاد میشود.

علل کمتر شایع خونریزی رکتوم عبارتند از:

سرطان مقعد
آنژیودیسپلازی (ناهنجاری در رگهای خونی نزدیک روده)
سرطان روده بزرگ
پولیپ های روده بزرگ
بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده)
اسهال
دیورتیکولوز (کیسه ای برآمده که روی دیواره روده تشکیل می شود)
بیماری التهابی روده (IBD)
کولیت ایسکمیک (التهاب روده بزرگ ناشی از کاهش جریان خون)
پروکتیت (التهاب پوشش راست روده)
کولیت سودوممبرانوس (التهاب روده بزرگ ناشی از عفونت)
پرتو درمانی
سرطان رکتوم
سندرم زخم راست روده منفرد (زخم دیواره رکتوم)
کولیت زخمی
رابطه جنسی مقعدی
در مواردی ممکن است علت این مشکل مصرف داروهای آهن، بیسموت و آنتی بیوتیک Cefdinir باشد. این داروها می توانند رنگ مدفوع را تحت تاثیر قرار دهند.

بیشتر بخوانید : یبوست علت و روشهای درمان خانگی و دارویی

خونریزی مقعدی بدون درد نشانه چیست ؟
این مورد می تواند از بیماری های مختلفی ناشی شود و برای تشخیص دقیق باید از پزشک متخصص کمک بگیرید. اما یکی از مهمترین علت های خونریزی بدون درد، بواسیر داخلی درجه یک است. این نوع بواسیر کاملا داخل مقعد است و اکثر بیماران از آن اطلاعی ندارند. زیرا این نوع بواسیر درد یا سایر علائم را ندارند. اما با عبور مدفوع سخت ممکن است، سطح آن ساییده شده و خونریزی کند.

علائم همراه با خونریزی مقعدی
خون خارج شده از رکتوم می تواند به شکل لخته خون، قطره خون، خونریزی مداوم و یا مشاهده خون در مدفوع باشد. در مواردی دفع خون از مقعد می تواند با علائم دیگری همراه باشد که توجه به این علائم، می تواند به شما در تشخیص علت بیماری کمک کند. این علائم عبارتند از :

سرگیجه
احساس ضعف
درد مقعدی
درد یا گرفتگی شکم
عدم هوشیاری
کاهش وزن
تغییر در اجابت مزاج اسهال، یبوست
خارش
سوزش
انواع خونریزی مقعدی
توجه به رنگ خون خارج شده از رکتوم می تواند به شما در تشخیص علت زمینه ای این شرایط کمک ویژه ای نماید. 

خون روشن : معمول ترین نوع خونریزی مقعدی است. این نوع خونریزی نشان دهنده ی این است که خون از قسمت انتهایی دستگاه گوارش یعنی قسمت انتهایی روده یا همان رکتوم خارج شده است. شایع ترین علل این نوع خونریزی بیماری بواسیر یا شقاق است.
خونریزی شدید و تیره رنگ : این وضعیت که کمتر هم رخ میدهد، به این معنی است که خونریزی از روده کوچک یا قسمت ابتدایی روده بزرگ رخ داده است. علت آن نیز می تواند بیماری های کولیت ، بیماری دیورتیکولی یا تومور روده باشد.
خون مخلوط با مدفوع : این نوع خونریزی موجب تغییر رنگ مدفوع به تیره و اصطلاحاً قیری رنگ میشود و به این معنی است که محل دفع خون بالای روده کوچک و یا معده است. به طور مثال زخم معده یا زخم اثنی عشر می توانند باعث ایجاد این شرایط شوند. این وضعیت اورژانسی محسوب شده و بیمار باید سریعاً تحت معالجات پزشکی قرار گیرد.
در مواردی میزان خونریزی به حدی کم است که با چشم قابل مشاهده نیست و نیاز به آزمایشات بیشتری دارد. این خونریزی باعث تغییر رنگ مدفوع میشود.

پاسخگویی به سوالات شما
اگر در تشخیص این علائم با مشکلی مواجه شده اید، متخصصان ما در واتساپ آماده پاسخگویی 24 ساعته به تمامی سوالات و راهنمایی شما هستند.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورتی که خونریزی مقعدی را به رنگ قرمز روشن و یا تیره مشاهده کردید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اما اگر خونریزی شما بدون وقفه و یا به مقدار زیاد است، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. به علاوه اگر خونریزی شما با یکی از علائم زیر همراه شده، همین حالا از اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

تنفس سریع و کم عمق
سرگیجه یا سبکی سر بعد از ایستادن
تاری دید
غش کردن
گیجی
حالت تهوع
پوستی سرد ، نرم ، رنگ پریده
خروجی ادرار کم
برای درمان خونریزی مقعد به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
برای تشخیص این شرایط می توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید. در مرحله دوم پزشک عمومی برای درمان بیمار را به متخصص جراح ارجاع می دهد. بنابراین می توانید از اول با یک جراح مشورت کنید، تا از زمان و هزینه ها صرفه جویی کنید.

دریافت نوبت ویزیت
شما می توانید همین حالا و از طریق این شماره واتساپ با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید و یا از پزشک جراح نوبت ویزیت دریافت کنید.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
تشخیص 
برای یافتن علت خونریزی ممکن است به آزمایشاتی نیاز داشته باشید. این موارد می تواند شامل اشعه ایکس یا روش های آندوسکوپی مانند کولونوسکوپی باشد. کولونوسکوپی عبارت است از عبور یک لوله انعطاف پذیر طولانی از روده برای مشاهده داخل آن.

خود شما نیز می توانید با دقت در علائم زیر علت خونریزی را تشخیص دهید، ولی با این حال باید برای تشخیص قطعی و درمان از پزشک کمک بگیرید!

رنگ خون : میزان خونریزی و رنگ آن نقش تعیین کننده ای در تشخیص بیماری دارد. اگر خونریزی از پایین دستگاه گوارش و مقعد باشد، رنگ خونریزی روشن است. اما اگر خونریزی با روده ها و دستگاه گوارش در ارتباط باشد، رنگ خون تیره خواهد بود. خون به رنگ روشن ممکن است, بعد از اجابت مزاج و یا بر روی مدفوع مشاهده شود.
اگر خونریزی با مدفوع ترکیب شده و رنگ تیره دارد، معمولاً با خونریزی روده بزرگ در ارتباط است.
خونریزی های خیلی تیره، یعنی مدت زمان زیادی از آن گذشته و احتمالا مربوط به معده و روده کوچک است.
خونریزی شدیدی که رنگ مدفوع را تغییر داده و همراه با درد های شکمی است، ممکن است ناشی از سرطان باشد
درمان خونریزی مقعدی چست؟
درمان خونریزی مقعدی بستگی به علت بروز آن دارد. در مواردی بیماری زمینه ای تنها با مصرف دارو، تغییر رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و … قابل درمان است. در مواردی دیگر اما نیاز به انجام لیزر درمانی است. در مواردی نیز بیمار ناگزیر به تحمل عوارض جراحی است.

درمان خونریزی مقعدی
 مهمترین علت های ایجاد این شرایط به این شکل درمان میشوند:

درمان بواسیر : برای درمان این بیماری باید زائده متورم و اضافه در مقعد حذف شود. هیچ پماد یا دارویی در برطرف کردن این بیماری موثر نیست. تنها راهکار حذف این زائده با استفاده از لیزر است. برای آشنایی بیشتر با روش درمان این بیماری، به صفحه درمان بواسیر مراجعه کنید.
درمان شقاق : زخم شقاق یا همان زخم مقعد که در اسپاسم شدید در عضله ایجاد شده است. این زخم نیز با استفاده از لیزر قابل درمان و رفع است. 
درمان یبوست : یبوست معمولاً در اثر کمبود فیبر ایجاد شده است. اما ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. پس اگر یبوست به شکل مزمن درمان آمده و با مصرف فیبر درمان نمیشود باید برای معالجه آن از پزشک کمک بگیرید. چرا که عدم درمان یبوست در طولانی مدت می تواند عوارضی مثل بواسیر یا شقاق را در پی داشته باشد.
درمان خانگی
نوشیدن آب حداقل تا 8 لیوان در طول روز
مصرف فیبر تا 35 گرم در روز با مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات ، فیبر می تواند با افزایش حجم مدفوع از یبوست جلوگیری کند.
پرهیز از غذاهای فرآوری شده
ورزش و فعالیت بدنی
رعایت بهداشت مقعد
پرهیز از زور زدن در توالت
استفاده از کرم های موضعی برای کاهش درد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی

درمان لکه های قرمز روی پوست یا بیماری روزاسه چیست؟

روزاسه یک بیماری پوستی شایع است که باعث ایجاد لکه های قرمزی و رگ های خونی قابل مشاهده بر روی پوست می شود. همچنین ممکن است برجستگی های کوچک، قرمز و چرکی نیز ایجاد کند. این علائم و نشانه ها ممکن است برای هفته ها تا ماه ها ثابت باشند و پس مدتی از بین بروند. روزاسه را می توان به دلیل ایجاد آکنه با سایر مشکلات پوستی به اشتباه تشخیص داد.
این بیماری می تواند بر هر فردی تأثیر بگذارد. اما بیشتر در خانمهای میانسال، رایج است. هیچ درمانی قطعی برای آن وجود ندارد، اما برخی روشها می تواند علائم و نشانه های این بیماری را کنترل کرده و کاهش دهد.

علائم روزاسه
علائم روزاسهعلائم و نشانه های این بیماری شامل موارد زیر است:

قرمزی صورت، این بیماری معمولاً باعث ایجاد قرمزی در قسمت مرکزی صورت می شود. رگ های خونی کوچک روی بینی و گونه ها اغلب متورم می شوند و قابل رویت هستند.
تورم و برجستگی های قرمز، بسیاری از مبتلایان جوش هایی روی صورت خود دارند که شبیه آکنه است. این برآمدگی ها گاه حاوی چرک است.
مشکلات چشم، بسیاری از مبتلایان چشمهای خشک، تحریک شده، متورم و پلک های قرمز دارند. این نشانه ها به عنوان روزاسه چشمی شناخته می شود.
بزرگ شدن بینی با گذشت زمان، این بیماری می تواند پوست بینی را ضخیم کند و باعث تورم بینی شود. این مورد بیشتر در مردان رخ می دهد.
ممکن است علائم این بیماری ممکن است با بیماری های گال،دمودکس و درماتیت پوستی به اشتباه تشخیص داده شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟
اگر قرمزی صورت مداوم است، بهتر است برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.
علت روزاسه
علت این بیماری ناشناخته است، اما احتمالاً ناشی از ترکیب عوامل ارثی و محیطی و بهداشت ضعیف ایجاد می شود. تعدادی از عوامل که خطر روزاسه را افزایش دهند؛ عبارتند از :

نوشیدنی های گرم و غذاهای پرادویه
شراب قرمز و سایر مشروبات الکلی
درجه حرارت زیاد بدن
نور خورشید یا باد
ورزش
داروهایی که رگهای خونی را گشاد می کنند، مثل داروهای فشار خون
برخی از محصولات آرایشی 
درمان روزاسه بر کنترل علائم متمرکز است. بیشتر اوقات درمان شامل مصرف داروهای ترکیبی و مراقبت از پوست است.

عوامل خطر
احتمال بروز روزاسه در همه افراد وجود دارد، اما عوامل زیر ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند :

جنسیت زن
پوست حساس و در معرض آفتاب
سن بالای 30 سال 
سیگار کشیدن
سابقه خانوادگی روزاسه
عوارض
عوارض روزاسهبا گذشت زمان، غدد چربی در بینی و گونه ها بزرگتر می شوند، در نتیجه باعث می شود بافت، بر روی و اطراف بینی تجمع کند. وضعیتی به نام رینوفیما، این عارضه در مردان بسیار شایع تر است و در طی یک دوره یک ساله به آرامی بروز می کند.

تشخیص روزاسه
هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص روزاسه وجود ندارد. پزشک با توجه به تاریخچه پزشکی و علائم بیمار و معاینه پوست بیماری را تشخیص می دهد.البته ممکن است تست هایی برای رد شرایط دیگر مانند پسوریازیس، اگزما یا لوپوس انجام شوند. این شرایط بعضی اوقات می تواند باعث علائمی شبیه به روزاسه شوند. اگر علائم بیماری چشم را درگیر کند، احتمالاً برای ارزیابی دقیق به متخصص چشم (چشم پزشک) ارجاع داده می شوید.

درمان روزاسه
درمان روزاسهدرمان روزاسه بر کنترل علائم متمرکز است. بیشتر اوقات درمان شامل مصرف داروهای ترکیبی و مراقبت از پوست است. مدت زمان درمان بستگی به نوع و شدت علائم بیمار دارد. ممکن است پس از بیماری مجدداً عود نماید.

داروها
در سالهای اخیر داروهای جدیدی برای درمان این بیماری تولید شده است. نوع دارویی تجویزی بستگی به علائم بیمار دارد. شاید لازم باشد، گزینه های درمانی مختلف یا ترکیبی از داروها را امتحان کنید تا درمان مفید را دریابید. داروهای تجویز شده برای روزاسه شامل موارد زیر است:

داروهای موضعی، این داروها قرمزی را کاهش می دهند. برای روزاسه خفیف تا متوسط​​، پزشک کرم یا ژل مناسب را رفع آسیب دیدگی پوست تجویز می کند. داروی بریمونیدین با تنگ کردن عروق خونی، قرمزی پوست را کاهش می دهد. ممکن است نتایج استفاده از این دارو را در طی 12 ساعت پس از مصرف مشاهده کنید. تأثیر این دارو بر روی رگ های خونی موقتی است، بنابراین برای تکمیل درمان روزاسه باید به طور مرتب از داروها استفاده شود. سایر محصولات موضعی تأثیر کمتری بر قرمزی دارند اما به کنترل جوشهای خفیف روزاسه کمک می کنند. این داروها شامل آزلائیک اسید، مترونیدازول و ایورمکتین است. بعد از مصرف آزلائیک اسید و مترونیدازول نتایج در حدود 2 تا 6 ماه بعد ظاهر می شود. نتایج مصرف ایورمکتین بعد از مدت طولانی تری ظاهر می شود اما بهبودی پس از مصرف طولانی تر است.
آنتی بیوتیک خوراکی، پزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی مانند داکسی سایکلین را برای روزاسه متوسط ​​تا شدید همراه با برجستگی و جوش تجویز کند.
داروی آکنه خوراکی، اگر روزاسه شدید باشد و به سایر روش های درمان روزاسه پاسخ ندهد، پزشک ممکن است ایزوترتینوئین را پیشنهاد کند. این یک داروی خوراکی قدرتمند آکنه است که به پاکسازی ضایعات کمک می کند. مصرف این دارو در دوران بارداری ممنوع است، زیرا این امر می تواند باعث نقایص جدی مادرزادی شود.
روشهای درمانی
لیزر درمانی و سایر روشهای درمان روزاسه مبتنی بر نور ممکن است به کاهش قرمزی عروق خونی بزرگ شده کمک کنند. برای حفظ ظاهر پوست ممکن است به طور دوره ای به درمان های مکرر نیاز داشته باشید.

سبک زندگی و داروهای خانگی
روشهای مراقبت از پوست ممکن است به بیمار در کنترل علائم و نشانه های روزاسه و جلوگیری از عود مجدد آن کمک کنند.

شناسایی و جلوگیری از محرک ها، به مواردی که باعث عود مجدد بیماری می شوند توجه کرده و از آنها جلوگیری کنید.
محافظت از پوست صورت، استفاده روزانه از ضد آفتابها با SPF 30 یا بالاتر و با طیف گسترده ای که هر دو اشعه ماوراء بنفش A و ماوراء بنفش B را مسدود می کند، می تواند موثر باشد. به علاوه پوشیدن کلاه و اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظهر، هوای سرد و باد می تواند به جلوگیری از بیماری کمک نماید.
با لطافت با پوست خود رفتار کنید، بیش از حد صورت خود را لمس نکنید. از یک پاک کننده مناسب پوست استفاده کنید و مرتباً پوست خود مرطوب کنید. از محصولاتی که حاوی الکل یا سایر مواد تحریک کننده پوست هستند، خودداری کنید.
پزشکی جایگزین
درمان  گیاهی روزاسه

ماساژ روزانه و ملایم صورت ممکن است به کاهش تورم و التهاب کمک کند. با حرکت انگشت خود از قسمت مرکزی صورت شروع کنید و تا گوش ها ادامه دهید.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف کافئین خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. حتی با این وجود، نوشیدنی های گرم محرک محسوب می شوند.

بسیاری از روش های درمان روزاسه جایگزین مانند استفاده از روغن شترمرغ و روغن پونه کوهی می توانند به درمان کمک کنند اما هیچ مدرک قطعی برای از بین بردن این بیماری وجود ندارد.

مقابله و پشتیبانی
این عارضه می تواند ناراحت کننده باشد. ممکن است از ظاهر خود خجالت زده یا مضطرب باشید و یا از واکنش های دیگران ناامید یا ناراحت باشید. صحبت با مشاور در مورد این احساسات می تواند کمک کننده باشد.
آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک
احتمالاً برای درمان روزاسه با ملاقات پزشک خانواده خود شروع می کنید. ممکن است به یک متخصص بیماری های پوستی (متخصص پوست) مراجعه کنید. اگر این وضعیت روی چشم شما تأثیر بگذارد، ممکن است نیاز به یک متخصص چشم (چشم پزشک) داشته باشید. برای آمادگی بیشتر قبل از ملاقات با پزشک نکات زیر را به یاد داشته باشید:آنچه شما می توانید انجام دهید.

تهیه لیستی از سوالات به شما کمک می کند تا از وقت ملاقات خود نهایت استفاده را ببرید. برخی از سوالات اساسی که باید در مورد این بیماری از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

چه عاملی می تواند باعث بروز علائم و نشانه های این بیماری می شود؟
آیا برای تأیید تشخیص نیاز به آزمایش خاصی دارم؟
بهترین روش درمان روزاسه چیست؟
آیا این شرایط موقتی است یا مزمن؟
آیا جایگزینی عمومی برای دارویی که تجویز می شود، وجود دارد؟
من مشکلات پزشکی دیگری دارم؛ چگونه می توانم آنها را با هم مدیریت کنم؟
آیا می توانم صبر کنم تا ببینم آیا این شرایط به تنهایی حل می شود؟
از چه روال هایی برای مراقبت از پوست استفاده کنم؟
سوالاتی که پزشک می پرسد.

احتمالاً پزشک شما سوالاتی از بیمار می پرسد، که عبارتند از :

چه مدت زمانی از شروع علائم می گذرد؟
آیا علائم شما مداوم بوده یا گاه به گاه است؟
آیا علائم بهبود می یابد و یا دائماً وجود دارد؟
چه مواردی علائم شما را تحریک و یا تشدید می کند؟

https://bichashk.com/blog/%d8%b1%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%b3%d9%87/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پانیز محمدی