فروشگاه انواع عینک

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

عفونت و سوزش ادرار و عوامل ایجاد کننده آن

عفونت ادراری می‌تواند در کلیه‌ها،میزنای (لوله‌هایی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برند)،مثانه،میزراه (لوله‌هایی که ادرار را از مثانه خارج می‌کنند) رخ میدهد.

عفونت دستگاه ادراری بیشتر به‌دلیل ورود باکتری‌ها ازطریق میزراه به دستگاه ادرار رخ می‌دهد.

عواملی که خطر ابتلا به عفونت ادراری را بیشتر می‌کنند

عواملی که احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را بیشتر می‌کنند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جنسیت مؤنث؛
  • دیابت؛
  • سنگ کلیه؛
  • میان‌سالی؛
  • بارداری؛
  • پروستات بزرگ؛
  • قراردادن سوند در مجرای ادرار.

دلایل سوزش ادرار

سوزش ادرار خود یکی از نشانه‌ها و علائم عفونت دستگاه ادراری است. یکی دیگر از علت‌های رایج سوزش ادرار، وجود التهاب و حساسیت در دستگاه ادرار است. همچنین عفونت های آمیزشی نیز یکی دیگر از علل سوزش ادرار است. در ادامه دلایل سوزش ادرار را بررسی خواهیم کرد.

1. عفونت های آمیزشی و علائم آنها

عفونت های آمیزشی نیز می‌توانند موجب ناراحتی‌های ادرار مثل سوزش ادرار و غیره شوند، شامل:

  • تبخال تناسلی؛
  • کلامیدیا (نام نوعی باکتری)؛
  • سوزاک (gonorrhea).

عفونت های آمیزشی علاوه‌بر احساس درد هنگام ادرار، علائم دیگری نیز دارند، نظیر:

  • خارش؛
  • سوزش ادرار؛
  • زخم شدن تبخال‌های دستگاه تناسلی؛
  • ترشح غیرعادی.

2. عفونت دستگاه ادراری و علائم آن

برخی علائم دیگرِ عفونت دستگاه ادراری، غیر از سوزش، عبارت‌اند از:

  • تب؛
  • ادرار بدبو؛
  • ادرار تیره یا خونین؛
  • تکرر ادرار و یا داشتن حس ادرار به‌طور مرتب؛
  • درد پهلو.

گاهی‌اوقات سوزش ادرار مربوط به عفونت واژن مثل عفونت قارچی واژن می‌شود. عفونت‌های قارچی ممکن است ترشح بانوان را زیاد و بدبو کند.

    3. التهاب و حساسیت دستگاه ادراری و علل آن

    مشکلات متعددی منجر به التهاب و حساسیت دستگاه ادراری و ناحیه‌ی تناسلی می‌شوند که علائم ناراحتی و سوزش ادرار را به‌همراه می‌آورند. علل دیگری غیر از عفونت، که موجب التهاب و حساسیت ناحیه‌ای از بدن می‌شوند، عبارت‌اند از:

    • وجود سنگ در دستگاه تناسلی؛
    • حساسیت میزراه به‌دلیل فعالیت جنسی؛
    • التهاب مثانه؛
    • تغییرات واژینال مربوط به یائسگی؛
    • فعالیت‌هایی مثل دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری؛
    • حساسیت و التهاب واژینال به‌دلیل استفاده از صابون‌ها و کف‌های حمام معطر، دستمال توالت‌ها یا محصولاتی مثل دوش‌های واژینال و اسپرم‌کش‌ها؛
    • عوارض جانبی بعضی درمان‌ها، داروها یا مواد غذایی.
    • وجود تومور در دستگاه تناسلی.

    غیر از درمان پزشکی یا همراه با آن، درمان خانگی نیز می‌تواند از ناراحتی و سوزش ادرار جلوگیری یا به‌طور کامل آن را درمان کند.

     

    منبع: https://www.chetor.com

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    پانیز محمدی

    درمان بواسیر یا هموروئید با روش هموروئیدکتومی،خطرات و عوارض آن/کلینیک نوین

    درمان بواسیر یا هموروئید با روش هموروئیدکتومی،خطرات و عوارض آن

    هموروئیدکتومی یکی از روشهای جراحی و تهاجمی درمان بیماری بواسیر یا هموروئید است. بیماری بواسیر به تورم و گشاد شدن عروق مقعدی اطلاق می شود. این بیماری می تواند علائمی از جمله درد، سوزش، خارش، زائده های بیرون زده از مقعد، خونریزی و … را ایجاد نماید.


    هموروئیدکتومی می تواند در درمان بواسیر های درجه ۳ و ۴ که موجب بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد شده است، کاربرد داشته باشد. هموروئیدکتومی می تواند به عنوان درمان قطعی کاربرد داشته باشد. اما این روش درمان همراه با عوارض و مشکلات خاص خود است. پس لازم است قبل از انجام هموروئیدکتومی به طور کامل با این روش آشنایی یابید.

    انواع هموروئیدکتومی

    انواع هموروئیدکتومی
    در حالت کلی هموروئیدکتومی به عمل برداشت بافت هموروئیدی اطلاق می شود. این روش درمانی با استفاده از تکنیک های مختلف رابربند، استاپلر، اسفنگتروتومی داخلی-جانبی، هموروئیدکتومی باز و هموروئیدکتومی بسته انجام می شود. در این مقاله به دو مورد پرکاربرد از این تکنیک ها می پردازیم :
    هموروئیدکتومی بسته : هموروئیدکتومی اغلب در درمان هموروئید های داخلی و یا عروقی که داخل کانال مقعد قرار دارند، کاربرد دارد. برای برداشت بافت هموروئیدی می بایست، موضع هموروئید با استفاده از چاقو، قیچی، الکتروکوتر و یا لیزر برش داده شود. پس از برداشت بافت و ترمیم موضع، محل برش با استفاده از نخ مخصوصی بخیه زده می شود. این روش درمان در حدود ۹۵% از موارد موفق به درمان بیماری می شود.
    هموروئیدکتومی باز : این روش مشابه روش قبلی انجام می شود، با این تفاوت که زخم باز رها شده و بخیه زده نمی شود. البته در مواردی که موضع زخم مناسب نبوده و یا احتمال عفونت وجود دارد، از ترکیب روش باز و بسته استفاده می شود.

    خطرات و عوارض هموروئیدکتومی

    این روش تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام می شود. این امر نیازمند زمانی طولانی است و شاید برای همه افراد مقدور نباشد. از طرفی تزریق داروی بیهوشی همراه با عوارض خاص خود است و بسیاری از افراد به دلیل بیماری های خاص توانایی استفاده از این روش درمانی را ندارند. در کنار تمامی این مشکلات ممکن است بعد از این عمل جراحی نتیجه دلخواه حاصل نشده و یا عوارض جانبی گریبان بیمار را بگیرد. مهمترین عوارض جانبی که ممکن است، پس از عمل هموروئیدکتومی رخ دهد، به این شرح است :
    خونریزی آنال
    تشکیل لخته خون در محل برش
    مشکلات دفع
    عفونت
    انسداد روده و یا تنگ شدن کانال مقعد
    فیستول و یا عود مجدد بواسیر
    پرولاپس رکتوم

    بهترین روش درمان بواسیر یا هموروئید

    از آنجایی که جراحی هموروئیدکتومی مشکلات خاص مربوط به خود را دارد و با وجود تمامی این خطرها هنوز هم به عنوان درمان قطعی بیماری شناخته نمی شود، و امروزه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. روشهای بهتری جایگزین هموروئیدکتومی شده است که هیچ یک از مشکلات مربوط به آن را ندارد.
    بهترین روش درمان هموروئید، لیزر درمانی است. درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر روشی مطمئن و قطعی است که به طو کلی بافت های آسیب دیده را درمان می کند و از عود مجدد بیماری جلوگیری می کند. در ضمن لیزر درمانی سرپایی انجام شده و نیازی به بستری در بیمارستان و تزریق داروی بیهوشی نخواهد داشت. البته لازم است بعد از جراحی مراقبت های مخصوصی را در نظر داشته باشید تا از عود مجدد بیماری جلوگیری به عمل آورید.

    بیشتر بخوانید:

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    پانیز محمدی

    عفونت روده چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

    عفونت روده در اثر مسمومیت ناشی از سم میکروب‌های موجود در مواد غذایی بروز پیدا می‌کند. مسمویت ناشی از میکروب موجود در مواد غذایی باعث بروز تب نمی‌شود ولی فرد بعد از چند ساعت دچار علائمی همچون دل درد، استفراغ، سردرد، اسهال و اسهال خونی خواهد شد که این علائم پس از چند ساعت بهبود می یابد.

    این ویروس در سنین نوپایی شایع است چون در این سن بچه‌ ها معمولا هر چیزی دم دستشان باشد در دهان می‌ گذارند.
    عفونت روده معمولا در پاییز و زمستان و اوایل بهار شیوع دارد و کودکان مبتلا به این بیماری علائم به ‌درد شکم، اسهال، استفراغ و گاهی اوقات تب دچار می‌شوند. بسته به شرایط بیماری، اگر اسهال و استفراغ به مدت طولانی ادامه پیدا کند، باعث می‌شود بدن کودک آب زیادی را از دست بدهد و دچار کم‌آبی شود.

    انواع عفونت روده ای:
    عفونت روده‌ای به دو نوع تقسیم بندی می‌شود:
    1- عفونت در روده‌ی کوچک
    عفونت در روده‌ی کوچک از راه میکرو ارگانیزم‌ها (ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و…) ایجاد می‌شود که خود را به صورت اسهال حجیم و آبکی نشان می‌دهد و معمولا نیازی به خوردن آنتی‌بیوتیک ندارد و خود بخود بهبود می‌یابد. اما در نظر داشته باشید با توجه به اینکه در این نوع عفونت حجم زیادی از آب بدن از دست می‌رود، باید املاح از دست رفته را بلافاصله جایگزین کرد. برای این کار باید بعد از هر بار اجابت مزاج، فرد بیمار برای جایگزین کردن آب از دست رفته، مایعات فراوان بنوشد و بهتر است که همراه با آب از محلول "او آر اس" (O.R.S) که دارای سدیم، کلر، پتاسیم و قند است، استفاده کند.

    برای این کار یک بسته پودر او آر اس را در یک لیتر آب حل کنید و بعد از هر اجابت مزاج به بیمار بدهید تا آب و املاح از دست رفته بلافاصله جایگزین شود. مصرف غذاهای آبکی مانند سوپ و دوغ و چای کمرنگ همراه با نبات و کمپوت سیب بهترین غذاها در زمان اسهال است و شیر و موز شدت اسهال را افزایش می‌دهد.

     

    2- عفونت در روده‌ی بزرگ
    اما در عفونت روده‌ی بزرگ، تب مهمترین علامت است. در این نوع عفونت، اسهال حجیم و زیاد نیست؛ ولی ممکن است به صورت خونی باشد. مصرف آنتی بیوتیک در عفونت روده بزرگ الزامی است و باید مدفوع بیمار مورد آزمایش قرار گیرد تا با مصرف آنتی بیوتیک، میکروب‌ها‌یی که به جدار روده بزرگ هجوم آورده‌اند از بین بروند. در عفونت‌ روده بزرگ، بر خلاف روده کوچک، بدن حجم زیادی از آب را دفع نمی‌کند. بنابراین، لزومی برای جبران این آب از دست رفته وجود ندارد و نوشیدن مایعات فراوان ضرورتی ندارد.

     

    بیماری عفونت روده در کودکان,عفونت روده,عفونت روده در کودکان


    علت عفونت روده چیست؟

     

    - عوامل بیماری‌زا: عفونت روده می‌تواند در نتیجه ورود عوامل بیماری‌زا به بدن و وارد شدن آسیب به بافت‌های مسیر گوارشی آغاز می‌شود. به این ترتیب مسیر گوارش ممکن است ملتهب یا زخم شده و این وضعیت با مشاهده علائم و نشانه‌های جدید از ایجاد آسیب در بدن همراه است. عوامل بیماری‌زا که علت ایجاد عفونت هستند، معمولاً از طریق منابع غذایی آلوده به بدن وارد می‌شوند. مصرف محصولات لبنی فاسد، محصولات لبنی غیر پاستوریزه، گوشت فاسد، صدف آلوده، یا مواد غذایی قرار گرفته در معرض میکروب‌های آلاینده و استریل نشده در فرآیند پختن غذا، در عمل می‌توانند خطر ابتلا به عفونت روده را افزایش دهند

    - نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم

    - عدم رعایت مناسب بهداشت: این شرایط همچنین می‌تواند باعث پخش شدن عوامل میکروبی ایجاد عفونت روده در بدن شود. عدم شستشوی مناسب دست‌ها پس از دستشویی رفتن یکی از دلایل اصلی تماس با عوامل بیماری‌زا است. به این ترتیب دست زدن به سطوح، ظروف یا مواد غذایی پس از شستشوی نامناسب دست‌ها می‌تواند باعث افزایش خطر تماس افراد با این عوامل میکروبی شده و خطر ابتلا به عفونت روده را افزایش دهد.

    - نورو ویروس: نورو ویروس شایع‌ترین علت اسهال و استفراغ بزرگسالان محسوب می‌شود که چون بیشتر در طول فصل زمستان منتشر می‌شود، گاهی اوقات “میکروب استفراغ زمستانی” نیز نامیده می‌شود. با این حال در هر زمان از سال احتمال بروز عفونت روده وجود دارد. این ویروس در مدفوع بیمارِ دچار عفونت در روده وجود دارد، بنابراین چنانچه بیمار پس از اجابت مزاج دستان خود را به خوبی نشوید، ویروس به تمام سطوح، اشیاء و مواد غذایی لمس شده توسط وی منتقل می‌شود و برای چند روز در چنین محیط‌هایی زنده باقی می‌ماند که این باعث انتقال به افراد دیگر می‌شود.

    - غذای نپخته و خام: طبخ نکردن غذا در دمای مناسب یا به مدت کافی

    - نگهداری نامناسب مواد غذایی: نگهداری نکردن مواد غذایی در دمای مناسب و گرم بودن محیط

    - مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته

    - مصرف مواد غذایی نامناسب: مصرف غذاهای حاوی کمپیلوباکتر، سالمونلا و اشرشیا کلی؛ غذاهایی نظیر گوشت خام یا نیم پز، شیر غیرپاستوریزه.

     

    منبع: beytoote.com

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    پانیز محمدی

    پماد لیدوکائین و تاثیر آن در درمان فوری درد بواسیر یا هموروئید

    بواسیر یا هموروئید بیماری مقعدی است که می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و حتی نشستن را مشکل کند. این بیماری در اثر تورم و گشاد شدن عروق در مقعد ایجاد می شود و عامل آن وارد آمدن فشار و آسیب به بالشتک های هموروئیدی است. بواسیر می تواند هر فردی را در طول زندگی خویش درگیر کند اما اغلب زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. یبوست، زایمان، بارداری، جا به جایی اجسام سنگین و…. از اصلی ترین علل ایجاد این بیماری به شمار می روند.

    بواسیر ممکن است با علائم آزار دهنده ای مثل درد، سوزش، خارش، خونریزی و…نمایان شود. البته علائم بواسیر بسته به نوع عروق درگیر در بیماری متفاوت است. اما نقطه مشترک تمامی انواع و درجات بواسیر، درد است. برای برطرف کردن درد بواسیر راه های مختلفی وجود دارد. موثرترین روش برای درمان فوری درد بواسیر، استفاده از پماد لیدوکائین است.

     

    پماد لیدوکائین

    لیدوکائین

    پماد لیدوکائین با مسدود نمودن کانال های سدیم در غشای سلول های عصبی  از انتقال پیام درد جلوگیری به عمل می آورد. لیدوکائین پمادی موضعی بوده که می تواند نواحی بواسیر را بی حس کند. مهمترین کاربرد پماد لیدوکائین تسکین درد است اما این دارو می تواند خاصیت ضد التهابی نیز به همراه داشته باشد.

    به علاوه پماد لیدوکائین علاوه بر تسکین درد هموروئید در برطرف نمودن درد سوختگی، نیش حشرات، آکنه های پوستی و…مفید است. پماد لیدوکائین را علاوه بر اشکال پماد، می توان به شکل ژل، مایع و اسپری نیز تهیه نمود. این پماد بهتر است در دمای اطاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

    نحوه مصرف پماد لیدوکائین

    تعیین میزان مصرف و طول درمان این دارو باید با نظر پزشک انجام شود.  این پماد باید تنها به صورت موضعی مصرف شود و از تماس آن با نواحی مخاطی بدن نظیر چشم ها، دهان، واژن و ….خودداری شود. از همین روی لازم است پماد دور از دسترس اطفال قرار گیرد.

    بعد از مصرف پماد از پوشاندن موضع توسط باند خودداری نمایید، زیرا این موضع می تواند جذب دارو را افزایش داده و خطر آفرین باشد.

    عوارض دارو

    این دارو معمولاً عوارض جانبی چندانی نداشته و تنها در صورتی که بیشتر از مقدار مجاز مصرف شود، احتمال بروز عوارض وجود خواهد داشت. برخی از اثرات جانبی که ممکن است بعد از مصرف پماد بروز کنند، عبارتند از :

    • سرگیجه ناگهانی
    • تاری دید
    • تب
    • راش پوستی
    •  اختلال در تنفس
    • تورم یا قرمزی چهره، لب ها، زبان یا گلو
    •  خارش یا سوزش شدید موضع

    در صورت عوارض جدی تر زیر مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید :

    • تنگی نفس
    • تشنج
    • نامنظم شدن ضربان قلب

    موارد منع مصرف

    این دارو منع چندانی نداشته و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند. تنها مصرف بیش از حد این دارو منع شده است. با این حال افرادی با شرایط زیر باید با مجوز پزشک اقدام به مصرف پماد لیدوکائین نمایند.

    • بیماران کبدی
    • مادران باردار و شیرده
    • افراد حساس به داروهای بی حسی
    • مبتلایان به ضربان قلب نامنظم

    میزان تاثیر لیدوکائین در درمان بواسیر

    این دارو در صورتی که همراه با درمان های خانگی مصرف شود و بیماری بواسیر پیشرفت چندانی نکرده باشد، ممکن است بیماری را درمان نماید. اما اغلب این پماد تنها در برطرف نمودن درد بیماری به صورت موقت تاثیرگذار است.

    برای استفاده از درمان های موثر تر لازم است، از روشهای تهاجمی تری مانند لیزر و جراحی استفاده نمایید. از آنجایی که درمان بواسیر با جراحی ممکن است درمان قطعی نباشد و همراه با درد و خونریزی است، پزشکان معمولاً درمان بواسیر(هموروئید) با لیزر را توصیه می کنند.

     

    منبع: https://jarah.clinic

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    پانیز محمدی

    دلایل اصلی نفخ شکم

    گاز و نفخ شکم یکی از رایج‌ترین و اجتناب ناپذیرترین مسائل برای بسیاری از مردم جهان محسوب می‌شوند. گاز به واسطه باکتری‌هایی که در روده زندگی می‌کنند شکل می‌گیرد. همچنین، مشکلات داخلی یا واکنش به عوامل خارجی نیز می‌توانند شرایط آن را وخیم‌تر سازند.

    در شرایطی که یک مشکل سلامت جدی محسوب نمی‌شود، اما تولید گاز گاهی اوقات تا آن اندازه افزایش می‌یابد و حالت دائمی به خود می‌گیرد که موجبات شرمندگی فرد را فراهم می‌سازد. همچنین، گاز می‌تواند انباشته شده و موجب بوی ناخوشایند شود.

    سریع غذا خوردن

    افرادی که غذای خود را خیلی سریع و طی چند دقیقه می‌خورند، احتمال بیشتری دارد تا از شکل گیری گاز بیش از اندازه رنج ببرند. آن‌ها مقدار زیادی هوا را طی وعده‌های غذایی خود می‌بلعند، که این شرایط میزان گاز را در روده‌ها افزایش می‌دهد و به آروغ زدن و نفخ منجر می‌شود.

    عدم تعادل در جمعیت باکتریایی

    تولید بیش از اندازه گاز می‌تواند به واسطه عدم تعادل در جمعیت باکتری‌هایی که از روده محافظت می‌کنند، شکل بگیرد. این شرایط پس از تجربه یک اختلال گوارشی مانند اسهال و استفراغ یا عفونت شایع است.

    به دلیل این که pH معده به تغییر سریع تمایل دارد، تولید گاز می‌تواند افزایش یابد و موجب افزایش جمعیت برخی باکتری‌های خاص شود.

    در این شرایط مصرف هر چه بیشتر پروبیوتیک و مواد غذایی پروبیوتیک ایده خوبی محسوب می‌شود. از این طریق به افزایش جمعیت باکتری‌های سالم و دوستدار دستگاه گوارش کمک می‌کنید.

    مصرف بیش از اندازه لبنیات

    اگرچه برخی افراد هیچ گاه مشکلی در گوارش محصولات لبنی ندارند، اما با گذشت زمان ممکن است با برخی مشکلات جدی مواجه شوند.

    سن و مواجهه مداوم با برخی عوامل ممکن است سطوح آنزیم لاکتاز را کاهش دهند. لاکتاز مسئولیت گوارش محصولات لبنی را بر عهده دارد.

    اگر پس از مصرف لبنیات دچار نشانه‌ها یا مشکلات گوارشی می‌شوید ممکن است به عدم تحمل لاکتاز مبتلا باشید. در این مورد، تنها راه حل پرهیز از مصرف لبنیات است. در عوض، مصرف محصولات لبنی بدون لاکتوز را مد نظر قرار دهید.

    تغییرات هورمونی

    تغییرات هورمونی که بانوان طی دوران یائسگی تجربه می‌کنند، همراه با بیماری‌های مربوط به هورمون‌ها می‌توانند به شکل گیری گاز بیش از اندازه منجر شوند. برای کنترل نشانه‌ها و کاهش وقوع، شما باید ورزش بیشتری انجام داده و آب فراوان بنوشید.

    خمیر غذا در روده

    برخی باکتری‌های موجود در روده مسئولیت تخمیر برخی مواد غذایی را به منظور تسهیل روند تجزیه آن‌ها طی فرآیند گوارش بر عهده دارند.

    این فعالیت به طور معمول در روده بزرگ انجام می‌شود. با این وجود، گاهی اوقات باکتری‌ها می‌توانند وارد روده کوچک شده و روند تخمیر زودتر آغاز شود. از آنجایی که مواد غذایی موجود در روده کوچک به طور کامل گوارش نشده اند، میزان گاز در سراسر دستگاه گوارش افزایش می‌یابد تا زمانی که آزاد شود.

    بدترین قسمت ماجرا این است که چنین شرایطی می‌تواند موجب نفخ، درد، و دیگر نشانه‌هایی شود که بر کیفیت زندگی انسان تاثیرگذار هستند.

     

    https://www.yjc.ir

     

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    پانیز محمدی

    درمان بواسیر یا هموروئید با ورزش کگل، مراحل و فواید انجام این ورزش

    بواسیر  یکی از شایع ترین بیماری ها در جوامع امروزی است، این بیماری در اثر اشتباه در سبک زندگی پدید می آید و به شدت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.بواسیر یا هموروئید، اتساع و یا گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد است که در اثر عوامل متعددی پدید می آید. یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای درمانبواسیر راهکارهای خانگی و ورزش است. از آنجایی که یکی از مهمترین علت های این بیماری کم تحرکی و نشستن به مدت طولانی است، ورزش می تواند در درمان عارضه موثر باشد. اما انتخاب نوع ورزش اهمیت بسیاری دارد، زیرا ورزش های سنگین می توانند فشار وارده بر عروق را افزایش داده و موجب تشدید بیماری شوند. یکی از ورزش های مناسب برای درمان این عارضه ورزش کگل است.

    ورزش کگل چیست ؟

    ورزش کگل مجموعه ای از تمرینات عضلانی برای کف لگن است. این ورزش با انقباض و انبساط عضلات پرینه انجام می شود. که این امر می تواند علاوه بر درمان بواسیر در بهبود عملکرد جنسی نیز موثر باشد. همچنین این ورزش با افزایش گردش خون در این ناحیه به درمان و نیز پیشگیری از بواسیر کمک می کند. این ورزش با کاهش درد نیاز شما به مصرف مسکن را از بین می برد. انجام این ورزش برای درمان شقاق توصیه نمی شود، زیرا می تواند موجب تشدید و وخیم شدن بیماری گردد.

     

    مراحل ورزش کگل

    کگل

    قبل از انجام ورزش عضله ای که تمرین بر  روی آن انجام می شود را شناسایی نمایید. عضله  پرینه در لگن و بین دو استخوان ران واقع شده است. این عضله همان عضله ای که به کنترل دفع مدفوع و گاز از روده کمک می کند. البته با انجام این تمرین عضلات عضلات رحم، مثانه٬ روده کوچک و راست روده نیز درگیر می شوند. بعد از آشنایی با عضله مورد نظر و درک اینکه تمرین باید بر کدام ناحیه تاثیر بگذارد، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

        • این ورزش را می توان در حالت ایستاده، نشسته و خوابیده انجام داد. بهتر است با حالت خوابیده شروع کنید زیرا در این حالت تسلط بیشتری خواهید داشت و سپس نشسته و ایستاده را نیز امتحان کنید.
        • عضله مورد نظر را منقبض نموده و حداقل ۵ ثانیه صبر نمایید. درست مانند زمانی که می خواهید از خروج گاز و مدفوع جلوگیری نمایید.
        • سپس به مدت ۵ ثانیه عضله را شل کرده و مجدداً منقبض نمایید.
        • این تمرین را می بایست حداقل ۱۰ الی ۲۰ مرتبه در روز تکرار نمایید.
        • مراقب باشید در طی تمرین عضلات شکم و قفسه سینه منقبض نشوند. برای جلوگیری از این امر می بایست دست خود را روی شکم بگذارید تا از این امر مطمئن شوید.

    انجام این ورزش بعد از عمل هموروئیدکتومی نیز به تسریع درمان و جلوگیری از عود مجدد  بیماری کمک می نماید. حداقل باید ۳ الی ۶ هفته به طور مداوم این تمرین را تکرار نمایید تا شاهد نتایج آن باشید.

    فواید ورزش کگل

      • بهبود و درمان نعوظ  و کنترل انزال در مردان دچار این اختلالات
      • کمک به بی اختیاری ادراری بعد از جراحی  پروستاتکتومی
      • تقویت مثانه بعد از جراحی سیستکتومی
      • تقویت عضلات مقعد بعد از بعد از جراحی هموروئیدکتومی
      •  بهبود بی اختیاری مدفوع
      • پیشگیری از افتادگی مثانه و مقعد

     

    منبع: https://jarah.clinic/

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    پانیز محمدی

    بررسی علل بی اختیاری ادرار

    بی اختیاری ادراری یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از بیماری است. می تواند ناشی از عادات روزمره، مشکلات پزشکی و یا مشکلات جسمی باشد.یک ارزیابی کامل توسط پزشک می تواند به تعیین پشت پرده بی اختیاری کمک کند.

    علل بی اختیاری ادراری موقت:

    نوشیدنی ها، غذاها و داروهای خاصی می توانند مانند دیورتیک ها عمل کنند - مثانه تان را تحریک کرده و میزان ادرار شما را افزایش دهند.

    آن ها شامل موارد زیر هستند:

    _الکل

    _کافئین

    _نوشیدنی های کربوناته و آب گازدار

    _شیرین کننده های مصنوعی

    _شکلات

    _فلفل قرمز

    _غذاهایی که ادویه، قند یا اسید بسیار بالایی دارند، به خصوص مرکبات

    _داروهای فشار خون ، مسکن و شل کننده های ماهیچه

    _مقدار زیاد ویتامین C

    غذاهای مفید برای بی اختیاری ادرار

    غذاهایی که بی اختیاری ادرار را تشدید می کنند

    مشکلات پزشکی که موجب بی اختیاری ادرار می شوند

    بی اختیاری ادراری ممکن است ناشی از یک مشکل پزشکی قابل درمان باشد، مانند:

    عفونت دستگاه ادراری:

    عفونت می تواند مثانه تان را تحریک کند و باعث شود که فشار بیشتری برای ادرار کردن و گاهی بی اختیاری داشته باشید.

    یبوست:

    راست روده در نزدیکی مثانه قرار دارد و بسیاری از اعصاب را با هم به اشتراک دارند. مدفوع سفت و فشرده در راست روده، باعث می شود این اعصاب بیش فعال شوند و فرکانس ادرار را افزایش دهند.

    یبوست در زنان

    علل بی اختیاری ادرار در افراد مختلف

    علل بی اختیاری ادرار مداوم:

    بی اختیاری ادراری می تواند ناشی از بیماری مزمن یا مشکلات جسمی و یا تغییراتی خاص باشد، از جمله:

    بارداری:

    تغییرات هورمونی و افزایش وزن جنین می تواند منجر به بی اختیاری فشاری شود.

    _زایمان:

    زایمان طبیعی می تواند ماهیچه های مورد نیاز برای کنترل مثانه را ضعیف کند و همچنین به اعصاب مثانه و بافت حمایتی آسیب برساند که منجر به افت (پرولاپس) کف لگن می شود. با پرولاپس، مثانه، رحم، مقعد و یا روده کوچک می تواند از وضعیت عادی خارج شوند و به واژن نزدیک شوند. چنین جلوافتادگی هایی می تواند با بی اختیاری در ارتباط باشد.

    زایمان زنان

    بی اختیاری ادرار با زایمان طبیعی

    عواملی که موجب بی اختیاری ادرار در زنان و مردان می شوند

    _تغییرات به همراه سن:

    _یائسگی:

    بعد از یائسگی، زنان استروژن کمتری تولید می کنند، هورمونی که به حفظ پوشش مثانه و مجرای پیشاب کمک می کند. برخی از این بافت ها بی اختیاری را تشدید می کنند.

    _هیسترکتومی:

    در زنان، مثانه و رحم توسط ماهیچه ها و رباط های یکسانی مورد حمایت قرار می گیرند. هر جراحی مربوط به سیستم تولید مثل زن، مثل برداشتن رحم، ممکن است بر ماهیچه های کف لگن تاثیر بگذارد که می تواند منجر به بی اختیاری می شود.

    _بزرگ شدن پروستات:

    به خصوص در مردان مسن، بی اختیاری اغلب ناشی از بزرگ شدن غده پروستات است، شرایطی که به عنوان هیپرپلازی بی خطر شناخته می شود.

    مشکل پروستات

    بی اختیاری ادرار در مردان به چه علت است؟

     

    http://namnak.com

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    پانیز محمدی

    درمان سرپایی و سریع هموروئید یا بواسیر (رابربند،لیزر، و …)

    هموروئید چیست ؟

    هموروئید یا بواسیر از بیماری های شایع مقعدی است که امروزه گسترش زیادی در میان جوامع پیدا کرده است. هموروئید به معنی تورم بالشتک هایی به همین نام در ناحیه مقعد است، در صورتی که این بالشتک های خونی پاره شوند، امکان خونریزی از مقعد نیز وجود دارد. هموروئید در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد شده و در موارد شدید می تواند موجب پرولاپس یا بیرون زدگی از مقعد شود. هموروئید علائمی از جمله درد، خونریزی،سوزش، خارش و … را به همراه دارد.

    روش های درمان سرپایی هموروئید

    مهمترین روش های درمان سرپایی و سریع هموروئید به این شرح است :

    • رابربند : این روش شامل استفاده از کش لاستیکی به دور هموروئید و در واقع قطع جریان خونرسانی به مقعد است. این روش ممکن است همراه با درد شدیدی باشد و میزان تاثیر گذاری آن قطعی نیست.

    رابربند

    • درمان با لیزر یا انعقاد مادون قرمز : این روش شامل استفاده از اشعه مادون قرمز برای انعقاد خون درون بافت هموروئیدی و از بین بردن این بافت است. با استفاده از این روش سوختگی جزئی در بافت هموروئید ایجاد می کنند، تا از این طریق جریان خون ورودی به بافت هموروئید قطع شود.درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر  بدون درد و خونریزی بوده و روش قطعی درمان  به شمار می رود.

    درمان با لیزر

    • اسکلروتراپی یا تزریق داخل هموروئید :  در این روش مایع درون بافت هموروئید تزریق می کنند تا خونریزی قطع شده و از بیرون زدن بافت نیز جلوگیری می شود.

    اسکلروتراپی

    • استاپلر:استاپلر یا هموروئیدوپکسی (PPH) یکی از روش های درمان هموروئید یا همان گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد است، برای انجام این روش درمانی نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست بلکه می توان این عمل را در مطب پزشک و تحت بیهوشی نیز انجام داد. هدف از انجام این درمان قطع جریان خونرسانی به بواسیر و در نهایت از بین بردن آن است.

    استاپلر

    مراقبت های بعد از درمان سرپایی

    رعایت برخی از نکات بعد از انجام درمان های سرپایی می تواند به تاثیری گذاری بیشتر این روش ها کمک نماید. برخی از نکات عبارتند از :

    • درمان یبوست : برای درمان یبوست که احتمالاً عامل هموروئید بوده می توانیم مصرف غذاهای فیبردار را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا این خوراکی ها با افزایش حجم مدفوع می توانند یبوست را درمان نمایند.
    • مصرف مایعات : قرار دادن مایعات و آب به شدت در درمان یبوست موثر است و مصرف آن برای بیمارانی که به تازگی درمان خود را انجام داده اند توصیه می شود.
    • فعالیت بدنی :  یکی از راهکارهای درمان یبوست و نیز جلوگیری از عود مجدد هموروئید افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزشهای سبک است که می تواند به درمان شما کمک نماید.
    • رعایت بهداشت : حفظ بهداشت می تواند به درمان شما اثر گذار باشد و از عود و عفونت بیماری جلوگیری نماید.
    • حمام سیتز : این روش درمانی شامل نشستن در لگن آب گرم برای مدت 15 دقیقه در سه نوبت می باشد. این کار به افزایش گردش خون در این ناحیه و درمان سریع تر کمک می نماید.
    • دارو : لازم است بعد از درمان تمامی دستورهای پزشک را رعایت نمایید، و مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک که در جلوگیری از درد و عفونت تاثیرگذار است را فراموش نکنید.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    پانیز محمدی