خارش ریش ممکن است به علت برخی از بیماری های اصلی مانند عفونت قارچی پوست یا حتی عفونت باکتریایی فولیکول های مو باشد. احساس خارش می تواند از خفیف تا شدید باشد و ممکن است به آسانی حل و فصل شود یا ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

چرا دچار خارش ریش می شویم؟

بعضی از علل رایج خارش ریش در زیر مورد بحث قرار می گیرند. مهم است که توجه داشته باشیم ممکن است سایر علل رایج دیگری نیز وجود داشته باشد که می تواند باعث تحریک پوست و خارش پوست در منطقه ریش شود. بنابراین توصیه می شود که منطقه توسط یک متخصص پزشکی بررسی شود که می تواند به تشخیص درست برسد.

خاراندن ریش

خاراندن ریش به دلیل خارش می تواند خارش را بدتر کند. خراش باعث ایجاد ضربه به پوست می شود به خصوص با خارش شدید. این تروما می تواند مستقیما منجر به خارش شود اما همچنین ممکن است خطر ابتلا به عفونت های باکتری و قارچی زیر پوست را افزایش دهد.

شستشو و آراستن بیش از حد

در حالی که بهداشت شخصی ضعیف یک عامل موثر برای خارش ریش است شستشوی بیش از حد و مراقبت از مو می تواند به همان اندازه مشکل ساز باشد. صابون ها، شامپوها و حتی محصولات مراقبت از مو ممکن است به عنوان حساسیت دهنده و گاهی حساسیت های آلرژیک عمل کنند و در نتیجه باعث تحریک پوست و خارش شود که ممکن است در اثر درماتیت تماس ایجاد شود. به طور مشابه، آراستن زیاد ممکن است به پوست ضربه ای وارد کند و در نتیجه منجر به خارش شود. رنگ مو به طور خاص می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

بهداشت ضعیف

شستشو و حمام کردن به طور مرتب برای حذف سلول های پوست مرده، عرق، روغن پوست و گرد و غبار از سطح پوست مهم است که می تواند به عنوان عوامل تحریک کننده پوست عمل کند. این می تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد اما ممکن است در ریش بدتر شود زیرا موهای صورت ممکن است عرق را در این منطقه افزایش دهند و عرق اضافی، روغن پوست و گرد و غبار را در تله نگه دارد. این ممکن است توسط ریش های بسیار طولانی و ضخیم تشدید شود.