سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال رایج است که بر روده بزرگ تاثیر می گذارد. نشانه ها و علائم شامل درد شکمی، گرفتگی، التهاب، اسهال یا یبوست و یا هر دو است. IBS یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان و مدیریت درازمدت دارد.

تنها تعداد کمی از افراد مبتلا به IBS علائم و نشانه های شدیدی دارند. برخی افراد می توانند علائم خود را با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی صحیح کنترل کنند، اما علائم شدیدتر با مصرف دارو و مشاوره قابل درمان است.

IBS باعث تغییر در بافت روده شده و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهد.

علائم و نشانه ها

• علائم و نشانه های IBS متفاوت است. رایج ترین موارد عبارتند از:

• درد شکمی، گرفتگی و یا نفخ، که معمولا با عبور با حرکت روده ای از بین می رود یا گاها به طور جزئی از بین می رود.

• اسهال یا یبوست و یا هر دو

• مخاط در مدفوع

علل

علت دقیق IBS شناخته شده نیست. عواملی که به نظر می‌رسد در این میان دخیل باشند عبارتند از:

سیستم عصبی: ناهنجاری های اعصاب ممکن است موجب بروز ناراحتی بیش از حد طبیعی در دستگاه گوارش شود. سیگنال های بین مغز و روده بدن شما، تغییراتی که به طور معمول در فرایند گوارشی اتفاق می افتد، را هماهنگ می کند که اختلال در آن منجر به درد، اسهال یا یبوست می شود.

انقباضات ماهیچه ای در روده: دیواره های روده با لایه های عضله ای خود در حمل غذا از طریق دستگاه گوارش کمک می کنند. انقباضاتی که قوی تر و طولانی تر از حد طبیعی باشند، می توانند باعث ایجاد التهاب و اسهال شوند. انقباضات روده ای ضعیف می تواند باعث کاهش سرعت غذا و مدفوع سخت و خشک شود.

یبوست مزمن یا اسهال می تواند باعث ایجاد هموروئید شود.

التهاب در روده: برخی از افراد مبتلا به IBS تعداد زیادی از سلول های سیستم ایمنی بدن را در روده خود دارند که پاسخ سیستم ایمنی همراه با درد و اسهال است.

عفونت شدید IBS می تواند بعد از یک دوره شدید اسهال (گاستروآنتریت) توسط باکتری یا ویروس ایجاد شود. IBS نیز ممکن است همراه با رشد بیش از حد باکتری باشد.

تغییرات باکتری در روده (میکرو فلورا) : میکرو فلورا "باکتری" خوب است که در روده قرار داشته و نقش کلیدی در سلامت دارد. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است میکرو فلوراسیون در افراد مبتلا به IBS با میکرو فلورا در افراد سالم متفاوت باشد.

راه اندازی

علائم IBS می‌تواند درگیر موارد زیر باشد:

تغذیه: نقش آلرژی غذایی یا عدم تحمل در IBS به طور کامل مشخص نشده است. آلرژی غذایی واقعی به ندرت IBS ایجاد می کند. اما بسیاری از افراد با علائم IBS با خوردن یا نوشیدن برخی از غذاها یا نوشیدنی ها شامل گندم، لبنیات، میوه های مرکبات، لوبیا، کلم، شیر و نوشیدنی های گازدار احساس بدتری دارند.

هورمون ها: احتمال ابتلا به IBS در زنان دو برابر است، که ممکن است نشان دهنده تغییرات هورمونی باشد. بسیاری از زنان متوجه می شوند که این نشانه ها و علائم در دوران یائسگی قاعدگی آنها بیشتر است.

فشار: اکثر افراد مبتلا به IBS علائم و نشانه های زیادی در دوره های افزایش استرس دارند. در عین حال استرس ممکن است علائم را تشدید کند، اما باعث ایجاد آنها نمی شود.

بسیاری از افراد علائم و نشانه های گاه به گاه IBS را دارند. اما اگر موارد زیر در فرد صدق کند بیشتر احتمال ابتلا به سندروم وجود دارد:

سن: IBS بیشتر در افراد زیر 50 سال رخ می دهد.

 زنان:در ایالات متحده، IBS در زنان بیشتر است. استروژن درمانی قبل یا بعد از یائسگی نیز یک عامل خطر برای IBS است.

سابقه خانوادگی IBS: ممکن است ژن ها نیز در این بیماری دخیل باشند. مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان با IBS مرتبط است. 

کیفیت پایین زندگی: زندگی بسیاری از افراد مبتلا به IBS متوسط تا شدید، کیفیت کمی دارد. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که مبتلا به IBS هستند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های روده ای قرار دارند.

افسردگی و اضطراب نیز می تواند IBS را تشدید کند.