علائم سرطان روده 

تغییر مداوم در عادات های روده شما

از جمله اسهال یا یبوست یا تغییر مداوم در مدفوع شما

خونریزی رکتال یا وجود خون در مدفوع شما ناراحتی مکرر شکم، مانند گرفتگی، نفخ یا درد احساس اینکه روده شما کاملا خالی نشده است

ضعف یا خستگی کاهش وزن نامعلوم بسیاری از افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند، هیچ گونه علائمی را در مراحل اولیه بیماری نشان نمی دهند.

زمانی که علائم ظاهر می شوند، بسته به اندازه و مکان سرطان در روده بزرگ شما، با یکدیگر متفاوت خواهند بود. چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید اگر متوجه علائم پایداری شدید که باعث نگرانی شما می شوند، با پزشک خود یک قرار ملاقات بگذارید.

در مورد زمان شروع غربالگری سرطان روده بزرگ، با پزشک خود صحبت کنید. به طور کلی توصیه می شود که غربالگری سرطان روده بزرگ در حدود سن 50 سالگی شروع شود در صورتی که عوامل خطر دیگری مانند سابقه خانوادگی بیماری را داشته باشید، پزشک شما ممکن است غربالگری های مکرر یا زودتر از موعد مقرر را توصیه کند.

علل بروز سرطان روده بزرگ

به طور کلی، سرطان روده بزرگ هنگامی اتفاق می افتد که سلول های سالم در روده بزرگ تغییرات یا جهش های را در DNA خود ایجاد می کنند. سلول DNA شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها می باشد که به سلول می گوید که چه کاری را باید انجام دهد. سلول های سالم رشد می کنند و به صورت منظم تقسیم می شوند تا بدن شما به طور طبیعی عملکردش را حفظ کند. اما هنگامی که DNA سلول آسیب می بیند و سرطانی می شود، سلول ها همچنان به تقسیم شدن خود ادامه می دهند، حتی زمانی که سلول های جدید مورد نیاز نیستند. با تجمع سلول ها، تومور را تشکیل می شود. با گذشت زمان، سلول های سرطانی رشد می کنند و به بافت طبیعی بدن نفوذ کرده و باعث تخریب آن می شوند. سلول های سرطانی می توانند به قسمت های دیگر بدن نیز حرکت(متاستاز) کنند.

منبع: https://www.hidoctor.ir/